forskellen på en doch og en zetec

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Ju

#41 Indlæg af Ju »

Motor 2,3 4 cylinder ligger i Galaxy.
Det er lidt noget dyrt noget at finde komplet med ledningsnet mm men jeg ved at den kan skaffes. <prisen ligger nok omkring de 14000-15000 kr helt komplet men uden gearkasse.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#42 Indlæg af møffe »

lars du bliver med sikkerhed nok mest glad for en 2,1 zetec i din lille RST. zetec maskinern er meget mere omdrejningsvillig end en tung RS2000 16V maskine. og zetec maskinerene er meget nemmere at finde ved de forskellige huggere. 2,3 modellen fra en galaxy/scorpio er ret dyr og meget besværlig at finde. jeg har selv ledt i lang tid. men jeg vil ikke betale 15-20 k for en brugt motor.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#43 Indlæg af Minilars »

det er jeg også kommet frem til..

en zetec er også meget nemmere at finde stumper til.. samt at jeg allerede har en blok, bundkar, manifold og div stumper.. mangler bare spjældhuse og top.. nogen der har en 2,0L top til at ligge.. eller en 1,8L + et sæt 2,0 knaster??
Senest rettet af Minilars 03 jan 2006, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#44 Indlæg af hYe »

Vi har en galaxy varevogn på arbejdet... den er et ondt år om at tage omdrejninger...
Syntes heller ikke jeg er imponeret over momentet...
Men generelt køre den bil for lidt, måske den skulle have nogle tæv og en service..
Ved dog ikke om det vil være sjovere i en escort med den motor...

PS: Hvis nogen ved det. Hvad vejer sådan en gulplade galaxy?
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#45 Indlæg af s@g »

For at forvirre navnet Zetec endnu mere

Fra https://www.burtonpower.com
Ford has given the ‘Zetec’ name to two different types of 16v engines. To confuse matters even more, Ford also badges some of their models as Zetec to denote that it is a sports version (usually with alloy wheels, sports suspension, spoilers, etc). A Zetec badged car therefore does not always have a Zetec engine under the bonnet!
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#46 Indlæg af Shelby 500 »

hm - istedet for al den cvhtech og dohc - er der lige denne...5000£ og tror sq du ville bli' glad for den...:)

klikke--->Escort

:wink:
RS-
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#47 Indlæg af zky »

Shelby 500 skrev:hm - istedet for al den cvhtech og dohc - er der lige denne...5000£ og tror sq du ville bli' glad for den...:)

klikke--->Escort

:wink:


Hvis hun følger med til 55000 kr -er jeg kørt :D
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
!

#48 Indlæg af ! »

MØFFE(uden login) skrev:og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.

men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.


Jeg kan varmt anbefale at læse A. Graham Bell's bøger hvori blandt andet, "Four-Stroke Performance Tuning" er en god beskrivelse af udviklingen inden for topstykker, og her er også en god beskrivelse for hvorfor lotus topstykket var en lille perle(8v crossflow semi-hemi forbrændingskammer). det er viderudviklingen af dette topstykke til pent-roof, foretaget af Keith Duckworth fra Cosworth som stadigt idag er det mest optimale design, han designede topstykket til en 4 cyl 1.6L Ford FVA motor, med 4 ventiler pr. cyl, 16 styk i alt. den producerede 225 HK (til sammenligning er Lotus twincam (8v) 1.6L motoren set med 210 karburator HK)

det skal dog lige nævnes at cosworth og hr. Duckworth ikke var de første der prøvede med flerventiled topstykker, blandt andet var BRM ude og teste med et 4 ventilet direktionalt crossflow topstykke, hvor man havde en udstødning og en indsugning siddende ved siden af hinanden på den ene side af cylinderen og samme kombination på den anden side bare krydset, i et forsøg på at få et bedre flow in og ud af motoren.

altså på den ene side af topstykket (gætter på at det var en 4 cyl) sidder der ind-ud/ind-ud/ind-ud/ind-ud og på den anden side ud-ind/ud-ind/ud-ind/ud-ind .herfra kan vi udlede BRM = en fed gang rør føring :shock: :D

derudover brugte honda tilbage i ´60 erne 4 ventiler i deres GP cykler
5 cyl 125 (20v)
6 cyl 250 (24v) 60hk@17000
4 cyl 500 (16v)
honda brugte her efter dette design i deres Formula2 motor, en 1L 160hk. (Cosworths 2ventile 1L SCA kunne "kun" presse til 140hk) da reglementet blev ændret og 1.6 L blev tilladt byggede Keith Dunckworth den før omtalte 1.6L DFV for cosworth. den store forskel og grunden til at cosworth og 16v blev verdens kendt er ikke fordi de var først med 16v men fordi de var først med en 16v pent-roof som var 16v semi-hemi overlegen (hondas 16v maskiner var semi-hemi)

Men for at sikre at jeg ikke har kludredt for meget rundt i ovennævnte bør i selv læse de bøger han har skrevet for de er fulde af en masse god info og han er helt sikkert ikke en af de der VmaX gutter
Besvar