Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 jan 2005, 19:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Hejsa, jeg har en ven som har en corolla der går på tre cylindre ( ud af 4) Men ville der ske noget ved han kører på værksted med det, altså kører en længre strækning. Jeg er ret sikker på at det er en dyse som ikke giver noget benzin. Og bilen har ikke katalysator. Men vil det skade motoren eller andre dele ?? Mvh Daniel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 20:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvis han bare kører stille og roligt, vil der sandsynligvis ikke ske noget...
Men hvordan kan du være _ret_ sikker på, at det er en dyse der svigter, og hvorfor skal den på værksted hvis det blot er en dyse?? :wink: .

Jeg plejer at afbryde tændingen på primæren på tændspolen, så kan man "høre" om der er ens kompression ved at tørne starteren.
Derefter er det 4-gas testeren, som fortæller om det er tænding eller brændstof, som mangler.
Men en defekt toppakning kan altid give grå hår i hovedet....
V/H Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 20:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
fordi at jeg har rodet med den før, og der manglede den dysesignal på den ene cylinder.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 20:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
RollaGTi skrev:
fordi at jeg har rodet med den før, og der manglede den dysesignal på den ene cylinder.

Det kan han vel nemt selv kontrollere med en polsøger, inden han så meget som kører efter morgenbrød :? .
"Kompressionsprøven" er jo også nem og hurtig, og at lade bilen gå 10 sek. i tomgang og derefter hive tændrørerne op til kontrol er da også ret enkelt...

Dette blot være foreslået, hvis alternativet er en "længere" tur til værkstedet... 8) .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2005, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Transitfar skrev:
Derefter er det 4-gas testeren, som fortæller om det er tænding eller brændstof, som mangler.
V/H Lars.


En CO-måler kan vel fortælle samme historie :?:

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2005, 20:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Udstødningsgastestere fås i flere versioner:
1-gas, 2-gas, 3-gas osv...
"Vores" er en 2-gas, den måler CO samt HC.
HC (uforbrændt benzin) ligger normalt mellem 150 til 300 ppm, men hvis en cylinder ikke "tænder", selvom den stadig får sin benzin, så stiger HC til ca 10 gange så meget, målt i udstødningen.

Jeg har aldrig egentlig lagt mærke til, hvordan CO-tallet ændrer sig... :oops: :oops:

Oplysning :idea: modtages gerne... 8) .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2005, 20:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Transitfar skrev:
Udstødningsgastestere fås i flere versioner:
1-gas, 2-gas, 3-gas osv...
"Vores" er en 2-gas, den måler CO samt HC.
HC (uforbrændt benzin) ligger normalt mellem 150 til 300 ppm, men hvis en cylinder ikke "tænder", selvom den stadig får sin benzin, så stiger HC til ca 10 gange så meget, målt i udstødningen.

Jeg har aldrig egentlig lagt mærke til, hvordan CO-tallet ændrer sig... :oops: :oops:

Oplysning :idea: modtages gerne... 8) .


Det er vel bare af med den ene tændrørshætte :idea: Så kører den på tre cyl eller hva :?: Måske værd at prøve!?!

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2005, 21:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Tja..., men nu har jeg jo muligheden for at måle uforbrændt benzin... (HC er kemisk shortformel for kulbrinte. Benzin, træ, koks, kul osv (og diesel :lol: ) er altsammen kulbrinte.
Nå, det var et sidespring... :roll: .

Ja, hvis man ser på CO-tallet alene kan man da prøve at rykke en tændledning af (når maskinen går på alle 4) og så se på, hvordan CO-tallet ændrer sig.
Vær dog obs på, om bilen er med eller uden kat, samt om dette dyr evt skulle være fremstillet af metal....
Ej, sidespring igen... :wink: .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jan 2005, 19:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
s@g skrev:
Transitfar skrev:
Udstødningsgastestere fås i flere versioner:
1-gas, 2-gas, 3-gas osv...
"Vores" er en 2-gas, den måler CO samt HC.
HC (uforbrændt benzin) ligger normalt mellem 150 til 300 ppm, men hvis en cylinder ikke "tænder", selvom den stadig får sin benzin, så stiger HC til ca 10 gange så meget, målt i udstødningen.

Jeg har aldrig egentlig lagt mærke til, hvordan CO-tallet ændrer sig... :oops: :oops:

Oplysning :idea: modtages gerne... 8) .


Det er vel bare af med den ene tændrørshætte :idea: Så kører den på tre cyl eller hva :?: Måske værd at prøve!?!


Tror jeg vil prøve det næste gang jeg komme i nærheden af min svigerfatters go´e gamle Gunson Digital.

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team