Jeg har bygget en VTG turbo på min 1300 polo 2 fra mercedes E 270 CDI, men fandt hurtigt ud af at jeg ikke havde KUBIK nok til at få noget ud af det, den trækker alt for sent. Det ville nok være bedere hvis det havde været en 1800 eller 2,0
Meningen med Variabel Turbo Geometri er at man har fuld turbo tryk allerede ved 1500 O/min, hvor man normalt skal helt op og runde 2500 før der sker noget. Der er så heller ikke nogen wastegate til at regulere med, det klare bladene inde i turboen som er koblet til aktuatoren. Det bladene gør er at ændre tværsnittet af udstødnings huset så man egentligt starter med at have et lille tværsnit så man hurtigt kan få opbygget tryk (1500 O/min) når man så rammer det turbo tryk man skal have, regulere bladene på tværsnittet af huset så der skal mere udstødnings gas til at lave det samme tryk. Ved gearskifte hvor wastegaten skulle åbne, regulere den så bladene helt ud så der ikke danes tryk.
De nyeste VTGér er med el (aktuator) regulerede blade, styret af motorstyreenheden,, men dem der er vacum styrede kan godt laves om til trykstyring, der er bare et pørgsmål om at få fat i en aktuator der åbner ved det tryk man ønsker, og så lidt opfindsomhed.
Jeg har iøvrigt 3 VTGér liggende på hylden, de står i omkring 15.000 kr stk. Meeeen det skal jeg jo ikke have for dem. Hvis der er nogen der er intereseret eller har noget andet godt at bytte med er det ikke umuligt vi kan arangere noget
