Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 20:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dysse tryk?
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Er der nogle fordel ved at køre med højere tryk på sine dysser?
Jeg har ikke svært ved at forestille mig at at dysser ved 4.5 bar forstøver betydeligt bedre en ved 3 bar.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

jaså! gad vide hvorfor de fleste så kører 3bar (altså standard, hvor div. udstødningsværdier skal overholdes)?
mon det er for at få et dårligere sprøjtebillede?
værd at tænke over, efter min mening.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Ved en turbo motor lægges ladetrykket typisk lineært oven i basisdysetrykket (benzintrykket) så det kommer op i nærheden af de 5 Bar. Det øger benzinmængden men f.eks dobbelt tryk giver ikke dobbelt benzinmængde - kun 1,4 svjh (kvadratisk forhold) I tomgang hvor der er vacum i IM bliver det lavere end basistrykket. Hvis trykket bliver for højt er der nogle dyser, der ikke kan arbejde. Det er jo en magnetventil, der skal åbne og lukke mod trykket.
Motorens mapning er derfor afhængig af karakteristikken på benzintrykregulatoren.

Titel:
Senior Medlem

lqs skrev:
jaså! gad vide hvorfor de fleste så kører 3bar (altså standard, hvor div. udstødningsværdier skal overholdes)?
mon det er for at få et dårligere sprøjtebillede?
værd at tænke over, efter min mening.
MVH søren

Men umiddelbart så skulle man da tro at et højre benz. tryk ville give en smule bedre forstøvning og køling, højre brandhastighed, hurtiger opbygning af tryk under tænding mm.

Har jeg helt misforstået det?

Titel:
Mester Medlem

audi_claus skrev:
Ved en turbo motor lægges ladetrykket typisk lineært oven i basisdysetrykket (benzintrykket) så det kommer op i nærheden af de 5 Bar. Det øger benzinmængden men f.eks dobbelt tryk giver ikke dobbelt benzinmængde - kun 1,4 svjh (kvadratisk forhold) I tomgang hvor der er vacum i IM bliver det lavere end basistrykket. Hvis trykket bliver for højt er der nogle dyser, der ikke kan arbejde. Det er jo en magnetventil, der skal åbne og lukke mod trykket.
Motorens mapning er derfor afhængig af karakteristikken på benzintrykregulatoren.
det er så sandt som det er skrevet.
værd at tænke over er at motoren med 2bar overtryk, og 5bar benzintryk ved det ladetryk, stadig kun ser en trykforskel på 3bar hen over dysen...
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Min turbo motor køre med et standart tryk på 2.5 bar. det gør at jeg nu har 90% åbning på mine 550 dysser.
Producenten siger at de dysser giver ca 500cc ved 2.5 bar.

Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.

Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....

Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
For det vil jo være overskudet af bensin når der er fuldt dyssetryk...

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Det lyder lidt farligt, når du er oppe på 90% åbningstid for dine dyser.
Hvis du vil spare at købe en regulerbar benzintrykregulator incl. måleur til ca 600 kr - kan du trykke din eksisterende regulator let sammen i en skruestik. Med en passende top for ikke at beskadige studsen, kan det lade sig gøre og du kan checke med en trykluftkompressor imens, hvad der sker. Du ændrer derved sædet for den fjeder, der sidder inden i regulatoren og strammer den.
At måle returflow til tanken er vel ikke helt nemt, idet det jo skal ske ved fuld pedal, så den "frivillige" du stopper om i bagagerummet skal nok have en del at drikke efter turen :roll:
Jeg synes, du skal ofre et større nummer i dyser - for du kommer jo også tættere på det punkt, hvor en dyse ikke åbner mod benzintrykket.

Jeg forstår ikke helt Sørens kommentar - det er mod benzintrykket, dysen skal åbne - og det kan godt være i indsugningstakten for pågældende cylinder hvor (luft) trykket må formodes at være lavere end det generelle ladetryk målt i indsugningsmanifolden. Det er iøvrigt Bo (Westspeed) der på et tidspunkt fortalte mig, at visse dyser ikke kunne åbne ved tryk over 7 Bar (må jo også afhænge af spændingsforhold og frekvens for dyserne)

Jeg har selv haft en mærkelig fejl på min daglig bil - måske blot forvirret af, at jeg havde ovenstående i tankerne - men ved lav batterispænding, så bilen ikke ville køre rundt på starteren, ville den efterfølgende med lader på ikke starte. Hvis jeg så løsnede fremløbet til benzinfiltret - placeret lige før dysebroen og tog trykket af systemet - startede den på den smule, der stod i filter og bro. Og samtidig kunne jeg altså se (fra kabinen under den åbne motorhjelm), at benzinpumpen virkede.
Samlede tingene igen og det virkede indtil næste gang batteriet var fladt.
Mystisk men sandt :reading:

Titel:
Mester Medlem

dykkerdahl skrev:
Min turbo motor køre med et standart tryk på 2.5 bar. det gør at jeg nu har 90% åbning på mine 550 dysser.

Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.

Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....

Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
1.8t 20v kører 4bar som jeg husker det.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
dykkerdahl skrev:

1.8t 20v kører 4bar som jeg husker det.
MVH søren[/quot

hmm den kører med 3bar en vr6 kører med 4bar

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time