"W-tallet" (f.eks. 10W) er viskositeten målt i ét index ved 0 eller 20 grader (jeg kan ikke huske det i hovedet, og gider ikke slå op) og det efterfølgende tal (her 60) er viskositeten målt i et andet index ved 100 grader.
Så at en olie er f.eks. 10w60 er ikke det samme som at den er tykkerede ved 100 grader end ved 20 grader - det er nemmerlig to forskellige skalaer.
Den er naturligvis betragteligt tyndere varm.
Men det store spænd mellem de to tal betyder faktisk at forskellen i viskositet mellem kold og varm ikke er så stor, og - udover at det ikke er en fuldstændigt linær kurve - det betyder igen at hældningen på kurven for viskositet i forhold til temperatur ikke er så voldsom => holder en højere viskositet over 100 grader. Det er f.eks. en forskel på 5w40 og 10w40 - ved f.eks. 120 grader er 5w40'eren tykkere end 10w40'eren.
(og det er så en sandhed med modifikationer for viskositetsindexerne er intervaller - der findes 40'er-olier som er tykkere ved 100 grader end andre 40'er-olier.... bizart - men hvis man går databladene efter vil man opdage dette...)
40-tallet (eksempelvis) er altså kun én værdi ved lige akkurat 100 grader, og isoleret set er det kun interessant ved lige præcis den temperatur.
Over eller under bliver det interessant at forholde sig til den kolde viskositet - ellers har man ikke meget indikation af hvordan én olie er i forhold til en anden.
Min Golf ser en del tæv ved relativt lave hastigheder, og har kun en varmeveksler på olien lige pt. - det betyder at efter en prøve så olietemperaturen omkring de 115-120 grader alt afhængig - her er det absolut en fordel for mig med 10w60'eren. Og det er såmænd ikke bare noget jeg tror - jeg kan høre det på kværnen... med 10w40 tikker den noget fra ventilerne når man lander i målfeltet efter en prøve. Med 10w60'eren siger den ikke noget. Og det var faktisk både min 8V og den nuværende 16V'er det gælder for.
Begge motorer havde nye oliepumper og plejllejer.
Det gælder altså for mig at jeg bedre rammer den viskositet i det temperaturområde jeg oftest ser, og som er foretrukket af min motor, når jeg bruger 10w60.
Der er masser af fornuft i det Henrik siger om at vælge den rette viskositet - men man er nødt til at tage sine olietemperaturer med i billedet for at kunne foretage det rette valg.
Den højere viskositet kommer i øvrigt med en lille bagside: højere viskositet => mere friktion => mere varme. Det er altså et lettere tveægget sværd da den højere viskositet gør at olien kan tage mere varme, men den er også selv med til at generere lidt mere.
Et lille kurisosum er i den forbindelse at en dansk rallykører for år tilbage lavede en lille test i Jørgens Agergårds testbænk (ikke rullefelt) med kværnen fra sin lidt trimmede 306 GTi. De prøvede henholdsvis 0w30 og 10w60 fra Castrol på motoren, og målte og regerede.
Nu er det to yderpunkter viskositetsmæssigt, men resultatet var interessant nok at der var et par hk'er ekstra med 0w30-olien, og olietemperaturen lå noget med 8 grader lavere med 0w30.
Men det kræver jo stadig at motoren kan lide 0w30'eren
.
Jeg har forøvrigt set en lignende test også af Castrol olie, udført i Tyskland. Her prøvede man med en Porsche-kværn, og der var en målbar forskel i benzinforbrug og en smule på effekten.