Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2007, 20:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Også her uden af ville starte en semi-akedemisk diskussion:

Der kan være ganske gode årsager til at vælge en "billig" olie på en tunet bil. Dels slagter olieproducenterne olierne for gode additiver(defineret som additiver som racerne kan lide!) fordi de typisk har nogle uheldige egenskaber ifht miljøet, og dels bliver en billigere olie oftere skiftet.

En olie tilegnet diesel er slet ikke så tosset et valg.

Personligt kører jeg helix 10-40, og skifter ofte. Skulle det være en tand bedre(mere højtydende) var rotella nok ikke så fjern en tanke.
IMO betydeligt mere interessant end en 10-60!

Generelt skal man ikke vælge viskositeter meget anderledes end det motoren er født med. Der er en grund til at man har valgt de værdier; bla bæreevne på feks ventilløftere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2007, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
"W-tallet" (f.eks. 10W) er viskositeten målt i ét index ved 0 eller 20 grader (jeg kan ikke huske det i hovedet, og gider ikke slå op) og det efterfølgende tal (her 60) er viskositeten målt i et andet index ved 100 grader.

Så at en olie er f.eks. 10w60 er ikke det samme som at den er tykkerede ved 100 grader end ved 20 grader - det er nemmerlig to forskellige skalaer.

Den er naturligvis betragteligt tyndere varm.

Men det store spænd mellem de to tal betyder faktisk at forskellen i viskositet mellem kold og varm ikke er så stor, og - udover at det ikke er en fuldstændigt linær kurve - det betyder igen at hældningen på kurven for viskositet i forhold til temperatur ikke er så voldsom => holder en højere viskositet over 100 grader. Det er f.eks. en forskel på 5w40 og 10w40 - ved f.eks. 120 grader er 5w40'eren tykkere end 10w40'eren.
(og det er så en sandhed med modifikationer for viskositetsindexerne er intervaller - der findes 40'er-olier som er tykkere ved 100 grader end andre 40'er-olier.... bizart - men hvis man går databladene efter vil man opdage dette...)

40-tallet (eksempelvis) er altså kun én værdi ved lige akkurat 100 grader, og isoleret set er det kun interessant ved lige præcis den temperatur.
Over eller under bliver det interessant at forholde sig til den kolde viskositet - ellers har man ikke meget indikation af hvordan én olie er i forhold til en anden.

Min Golf ser en del tæv ved relativt lave hastigheder, og har kun en varmeveksler på olien lige pt. - det betyder at efter en prøve så olietemperaturen omkring de 115-120 grader alt afhængig - her er det absolut en fordel for mig med 10w60'eren. Og det er såmænd ikke bare noget jeg tror - jeg kan høre det på kværnen... med 10w40 tikker den noget fra ventilerne når man lander i målfeltet efter en prøve. Med 10w60'eren siger den ikke noget. Og det var faktisk både min 8V og den nuværende 16V'er det gælder for.
Begge motorer havde nye oliepumper og plejllejer.

Det gælder altså for mig at jeg bedre rammer den viskositet i det temperaturområde jeg oftest ser, og som er foretrukket af min motor, når jeg bruger 10w60.
Der er masser af fornuft i det Henrik siger om at vælge den rette viskositet - men man er nødt til at tage sine olietemperaturer med i billedet for at kunne foretage det rette valg.

Den højere viskositet kommer i øvrigt med en lille bagside: højere viskositet => mere friktion => mere varme. Det er altså et lettere tveægget sværd da den højere viskositet gør at olien kan tage mere varme, men den er også selv med til at generere lidt mere.

Et lille kurisosum er i den forbindelse at en dansk rallykører for år tilbage lavede en lille test i Jørgens Agergårds testbænk (ikke rullefelt) med kværnen fra sin lidt trimmede 306 GTi. De prøvede henholdsvis 0w30 og 10w60 fra Castrol på motoren, og målte og regerede.
Nu er det to yderpunkter viskositetsmæssigt, men resultatet var interessant nok at der var et par hk'er ekstra med 0w30-olien, og olietemperaturen lå noget med 8 grader lavere med 0w30.
Men det kræver jo stadig at motoren kan lide 0w30'eren ;-).
Jeg har forøvrigt set en lignende test også af Castrol olie, udført i Tyskland. Her prøvede man med en Porsche-kværn, og der var en målbar forskel i benzinforbrug og en smule på effekten.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2007, 06:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bæreevnen på olien falder drastisk med stigende temperatur.

du er betydeligt bedre kørende med 75grader 10w40 end du er med 115grader 10w60, set ud fra et slitagesynspunkt.

Det er på kølingen du skal sætte ind, ikke olien...:-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2007, 11:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Bæreevnen på olien falder drastisk med stigende temperatur.

du er betydeligt bedre kørende med 75grader 10w40 end du er med 115grader 10w60, set ud fra et slitagesynspunkt.


Nu er 10w40 ikke bare 10w40 uanset mærke - men du har da ret under en alt-andet-lige-betragtning.
Men det er jo en af ideerne med olier af højere kvalitet - de KAN holde til mere - hvad det så end er....

Citat:
Det er på kølingen du skal sætte ind, ikke olien...:-)


Det gør jeg skam også - men det var ligesom ikke pointen - pointen er at der kan være god grund til at vælge f.eks. 10w60 under de rette (gale) omstændigheder.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2007, 15:09 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
fik svar fra Castrol's tekniske afdeling i dag.. spurgte hvordan og hvorledes med vinterkørsel og 10w60..

det var slet ikke en dårlig olie.. men i vintermånederne hvor bilen ikke ville få bank, og det ville være frost-grader ville det være bedre med en 0w30, da den er mere tynd ved frostgraderne, og dermed hurtigere kommer rundt og smører.


Dog læste jeg så noget om at min motor ikke kan lide 0Wxx ..

så er jeg vel ude i en 5w30/40 fx... jeg har intet imod at lave et olieskift inden det bliver hård vinter :).. og heller ikke engang til sommer -

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team