Råd om lovligheden af eftermonteret turbo
Redaktør: Moderatorer
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Råd om lovligheden af eftermonteret turbo
Håber nogen af jer der er hårde i lovgivningen gider kigge forbi og kommentere lidt. Jeg håber selvfølgelig at jeg tager fejl.
http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum ... php?t=6103
.
http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum ... php?t=6103
.
-
Dagooz
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
- Geografisk sted: Vejle
Så vidt jeg kan læse mig til er det jo den gode gamle med at udstyret er tüv godkendt og på den måde godt kan bruges MEN stadig skal det kunne dokumenteres at den ikke forurener mere... der i ligger problemet. T&S kan som nævnt i tråden være ligeglade, rende og hoppe etc.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
-
Mads RR
- Medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
TüV godkendelsen omfatter jo en såkaldt emmisionstest.
Mads RR
Mads RR
Dagooz skrev:Så vidt jeg kan læse mig til er det jo den gode gamle med at udstyret er tüv godkendt og på den måde godt kan bruges MEN stadig skal det kunne dokumenteres at den ikke forurener mere... der i ligger problemet. T&S kan som nævnt i tråden være ligeglade, rende og hoppe etc.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
-
Dagooz
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
- Geografisk sted: Vejle
At tüv godkendelsen omfatter en emissionstest har jeg ikke lige hørt og kan heller ikke få øje på det her. Men er det rigtigt og at det ikke er en almindelig co måling så burde der jo ikke være problemer. Måske der kræves lidt dokumentation for at bilen kan klare de mange kræfter men ellers ikke.
Marc
Marc
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
-
Mads RR
- Medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Ellers måtte den jo heller ikke køre lovligt på vejen i tyskland. Et TüV godkendt turbo sæt har kort sagt alle de godkendelser for at det må køre på vejen i Tyskland. Det gælder både dok. for effektforøgelse og overholdelse af gældende emmisionsgrænser.
Mads RR
Mads RR
John Sahl skrev:Mads RR skrev:TüV godkendelsen omfatter jo en såkaldt emmisionstest.
Mads RR
Hvor ser du det henne?
.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Mads RR skrev:Ellers måtte den jo heller ikke køre lovligt på vejen i tyskland. Et TüV godkendt turbo sæt har kort sagt alle de godkendelser for at det må køre på vejen i Tyskland. Det gælder både dok. for effektforøgelse og overholdelse af gældende emmisionsgrænser.
Jeg kan faktisk se inde på Novitecs sider i .de at de har fjernet deres "kun til export"-klausul fra turbokittene, så et eller andet siger mig at du har ret
.
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
En synsmyndighed i EU må ikke underkende en anden..
Så når noget TÜV godkendes så skal SBI bare godkende det....
Det gælder dog ikke for kit-cars og den slags, men er god nok til turbo-kits..
Så når noget TÜV godkendes så skal SBI bare godkende det....
Det gælder dog ikke for kit-cars og den slags, men er god nok til turbo-kits..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
hYe skrev:En synsmyndighed i EU må ikke underkende en anden..
Så når noget TÜV godkendes så skal SBI bare godkende det....
Det gælder dog ikke for kit-cars og den slags, men er god nok til turbo-kits..
Det er sådanset fint nok at de ikke MÅ, men hvad vil du gøre når de alligevel GØR det?
EnTUV godkendelse er ikke nogen garanti for en dansk godkendelse. Slet ikke, men det forøger chancerne ganske betragteligt.
Hvis TUV papirerne indeholder fuldstændigt specifikt hvad der er lavet, med resnumre og det hele, OG der er en TUV godkendt støjmåling, OG der er en TUV godkendt emissionstest, så er SBIs argumenter for ikke at syne bilen ved at være udtømte, forudsat ombygningen er lavet _præcist_ som der er anført i TUV papirerne.
Der er desværre en del forfalskede TUV papirer på markedet, og SBI er godt klar over det, så regn med at papirerne bliver tjekket. Det er enddog særdeles strafbart at blive knaldet for dokumentfalsk. 250km/t i en by dømmes mindre hårdt.
Blot stof til eftertanke.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
