Råd om lovligheden af eftermonteret turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Råd om lovligheden af eftermonteret turbo

#1 Indlæg af John Sahl »

Håber nogen af jer der er hårde i lovgivningen gider kigge forbi og kommentere lidt. Jeg håber selvfølgelig at jeg tager fejl.

http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum ... php?t=6103

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#2 Indlæg af Dagooz »

Så vidt jeg kan læse mig til er det jo den gode gamle med at udstyret er tüv godkendt og på den måde godt kan bruges MEN stadig skal det kunne dokumenteres at den ikke forurener mere... der i ligger problemet. T&S kan som nævnt i tråden være ligeglade, rende og hoppe etc.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads RR »

TüV godkendelsen omfatter jo en såkaldt emmisionstest.

Mads RR


Dagooz skrev:Så vidt jeg kan læse mig til er det jo den gode gamle med at udstyret er tüv godkendt og på den måde godt kan bruges MEN stadig skal det kunne dokumenteres at den ikke forurener mere... der i ligger problemet. T&S kan som nævnt i tråden være ligeglade, rende og hoppe etc.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#4 Indlæg af Dagooz »

At tüv godkendelsen omfatter en emissionstest har jeg ikke lige hørt og kan heller ikke få øje på det her. Men er det rigtigt og at det ikke er en almindelig co måling så burde der jo ikke være problemer. Måske der kræves lidt dokumentation for at bilen kan klare de mange kræfter men ellers ikke.

Marc
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#5 Indlæg af John Sahl »

Mads RR skrev:TüV godkendelsen omfatter jo en såkaldt emmisionstest.

Mads RR


Hvor ser du det henne?

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#6 Indlæg af Mads RR »

Ellers måtte den jo heller ikke køre lovligt på vejen i tyskland. Et TüV godkendt turbo sæt har kort sagt alle de godkendelser for at det må køre på vejen i Tyskland. Det gælder både dok. for effektforøgelse og overholdelse af gældende emmisionsgrænser.

Mads RR

John Sahl skrev:
Mads RR skrev:TüV godkendelsen omfatter jo en såkaldt emmisionstest.

Mads RR


Hvor ser du det henne?

.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#7 Indlæg af John Sahl »

Mads RR skrev:Ellers måtte den jo heller ikke køre lovligt på vejen i tyskland. Et TüV godkendt turbo sæt har kort sagt alle de godkendelser for at det må køre på vejen i Tyskland. Det gælder både dok. for effektforøgelse og overholdelse af gældende emmisionsgrænser.


Jeg kan faktisk se inde på Novitecs sider i .de at de har fjernet deres "kun til export"-klausul fra turbokittene, så et eller andet siger mig at du har ret ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#8 Indlæg af hYe »

En synsmyndighed i EU må ikke underkende en anden..
Så når noget TÜV godkendes så skal SBI bare godkende det....
Det gælder dog ikke for kit-cars og den slags, men er god nok til turbo-kits..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

hYe skrev:En synsmyndighed i EU må ikke underkende en anden..
Så når noget TÜV godkendes så skal SBI bare godkende det....
Det gælder dog ikke for kit-cars og den slags, men er god nok til turbo-kits..


Det er sådanset fint nok at de ikke MÅ, men hvad vil du gøre når de alligevel GØR det?

EnTUV godkendelse er ikke nogen garanti for en dansk godkendelse. Slet ikke, men det forøger chancerne ganske betragteligt.

Hvis TUV papirerne indeholder fuldstændigt specifikt hvad der er lavet, med resnumre og det hele, OG der er en TUV godkendt støjmåling, OG der er en TUV godkendt emissionstest, så er SBIs argumenter for ikke at syne bilen ved at være udtømte, forudsat ombygningen er lavet _præcist_ som der er anført i TUV papirerne.

Der er desværre en del forfalskede TUV papirer på markedet, og SBI er godt klar over det, så regn med at papirerne bliver tjekket. Det er enddog særdeles strafbart at blive knaldet for dokumentfalsk. 250km/t i en by dømmes mindre hårdt.
Blot stof til eftertanke.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar