gæller i motor hjelm
Redaktør: Moderatorer
-
renault 19 turbo
gæller i motor hjelm
hvor meget ekstra luft flow kan man regne med at få ud af at montere gæller i kølerhjelmen.
det er til en renault 19 1.8 turbo.
jeg har lidt problemer med at holde kølevandet koldt.
der er ikke plads til en større eller tykkere køler.
det er til en renault 19 1.8 turbo.
jeg har lidt problemer med at holde kølevandet koldt.
der er ikke plads til en større eller tykkere køler.
-
Dagooz
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
- Geografisk sted: Vejle
Hvis man går ud fra at du mener motorhjelmen så er det nok begrænset. Ideen med køleren er jo netop at luften "rammer" køleren forfra og dermed køler den ned. Gællerne vil jo bare føre luften ned bag køleren... Lidt som at køle en varm metal flade ved enten at puste på den eller hælde vand på... Du skal have store lunger.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Dagooz skrev:Hvis man går ud fra at du mener motorhjelmen så er det nok begrænset. Ideen med køleren er jo netop at luften "rammer" køleren forfra og dermed køler den ned. Gællerne vil jo bare føre luften ned bag køleren... Lidt som at køle en varm metal flade ved enten at puste på den eller hælde vand på... Du skal have store lunger.
Hvis man vinkler gællerne "bagud" kan man faktisk skabe et undertryk under hjælmen og suge luft ud fra motorrummet. Dette burde give bedre køling da man så skulle få mere luft gennem køleren.
Ved dog ikke hvor meget det i praksis giver.
-
Danielsito
- Senior Medlem
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 03 okt 2003, 12:05
- Geografisk sted: Malmö, Sverige
- Kontakt:
-
renault 19, turbo
hej tak for svar
jeg har en varme veksler imellem olie og vand istedet for olie køler.
jeg har vist aldrig set nogle der har monteret gæller så de vender fremad, jeg vil ihvertfald montere dem bagud, jeg er ikke så vild med udvendigt gejl så det er kun hvis det virker jeg gider at sætte dem på.
er der nogle steder man kan købe dem på nettet, helst i dk. hvor der også er billede af dem
jeg har en varme veksler imellem olie og vand istedet for olie køler.
jeg har vist aldrig set nogle der har monteret gæller så de vender fremad, jeg vil ihvertfald montere dem bagud, jeg er ikke så vild med udvendigt gejl så det er kun hvis det virker jeg gider at sætte dem på.
er der nogle steder man kan købe dem på nettet, helst i dk. hvor der også er billede af dem
-
Danielsito
- Senior Medlem
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 03 okt 2003, 12:05
- Geografisk sted: Malmö, Sverige
- Kontakt:
-
Danielsito
- Senior Medlem
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 03 okt 2003, 12:05
- Geografisk sted: Malmö, Sverige
- Kontakt:
lqs skrev:de skal sidde langt fremme på hjelmem, ellers virker de kun når bilen står stille! har du prøvet med en ny køler? MVH. søren
Kan du forklare det lidt nærmere?
Gællerne på min bil sidder temmelig langt oppe mod forruden.
Og jeg ved fra en fyldestgørende bog om udviklingen af bilen (lotus Omega) at det gjorde en verden af forskel, at rykke gællen længere tilbage og nærmere midten.
Før: http://62.181.65.219/lotus/pages/Start_ ... e5_jpg.htm
Efter: http://62.181.65.219/lotus/pages/142-4294_IMG_JPG.htm
(Gællen i førersiden er udelukkende lavet pga. symmetrien).
Hvis gællerne sidder langt fremme, fjerner de vel "kun" varmen fra køleren. Og ikke varmen fra motor , turbo og køler?
...Daniel Slater 
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
på de allerfleste biler er der overtryk på den sidste tredie del af fronthjelmen (motorhjelmen) før forruden. delfor er det umuligt for varmen at udslippe ovenud under kørsel! om dette også gør sig gældende på OPEL OMEGA ved jeg ikke. men det er ikke så svært at finde ud af....på min gamle TOYOTA AE82 lavede vi et forsøg hvor vi skar motorhjelmen op på langs i begge sider! under kørsel i 80kmt var det tydeligt at den første halvdel af hjelmen blev løftet, medens stykket før frontruden blev trykket ned=overtryk! det svar eller råd jeg prøvede at give var ud fra at problemet blev beskrevet som for høj vandtemp. MVH. søren PS. kig på fronten af moderne turboladede rallybiler der er hullerne ikke lavet for sjov!
