VNT turboer, wastegate mv.. lidt forklaring udbedes.
: 30 aug 2004, 11:09
Hej alle,
Efter at have læst utallige FAQ's på nettet om VNT turboer, finder jeg kun forklaringen om fordele og ulemper, men ikke så meget om selve konstruktionen. Specifikt ønsker jeg at vide hvorfor man kan undvære wastegate og tilhørende aktuator - på en VNT turbo sidder der også en form for aktuator, men denne styrer ikke et spjæld men VNT'en så den del behøver jeg ikke forklaret - men er wastegaten undværlig fordi laderens VNT system selv sørger for at undgå at komme for højt op i tryk, alt efter hvordan aktuatoren er indstillet? Måske dumt spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan forklare det lidt bedre.
VH. Anders Møller
Efter at have læst utallige FAQ's på nettet om VNT turboer, finder jeg kun forklaringen om fordele og ulemper, men ikke så meget om selve konstruktionen. Specifikt ønsker jeg at vide hvorfor man kan undvære wastegate og tilhørende aktuator - på en VNT turbo sidder der også en form for aktuator, men denne styrer ikke et spjæld men VNT'en så den del behøver jeg ikke forklaret - men er wastegaten undværlig fordi laderens VNT system selv sørger for at undgå at komme for højt op i tryk, alt efter hvordan aktuatoren er indstillet? Måske dumt spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan forklare det lidt bedre.
VH. Anders Møller