VNT turboer, wastegate mv.. lidt forklaring udbedes.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

VNT turboer, wastegate mv.. lidt forklaring udbedes.

#1 Indlæg af duckstar »

Hej alle,

Efter at have læst utallige FAQ's på nettet om VNT turboer, finder jeg kun forklaringen om fordele og ulemper, men ikke så meget om selve konstruktionen. Specifikt ønsker jeg at vide hvorfor man kan undvære wastegate og tilhørende aktuator - på en VNT turbo sidder der også en form for aktuator, men denne styrer ikke et spjæld men VNT'en så den del behøver jeg ikke forklaret - men er wastegaten undværlig fordi laderens VNT system selv sørger for at undgå at komme for højt op i tryk, alt efter hvordan aktuatoren er indstillet? Måske dumt spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan forklare det lidt bedre.

VH. Anders Møller
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#2 Indlæg af hYe »

Prøv at gå herind http://www.holset.co.uk/ ..
Der står hvad der er værd at vide om turbo'er
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Besvar