Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
jespertheil
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 aug 2004, 00:39

Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#1 Indlæg af jespertheil »

Jeg har ovennævnte bil og vil gerne have lidt mere ud af den. Bilen har kørt 68.000km fra ny.
Jeg har besluttet mig for en kompressor, da jeg ikke vil til at svejse og modde manifoldene.

Har målt benzinpumpen, den giver 3 bar, er det nok?

Dyserne er af typen Siemens og giver 640ml på 30 sec. Skal de være større?

Det er en ABK motor med Siemens Digifant indsprøjtning og styreboks.
Jeg vil ikke have en superbil, men gerne omkring 160hk og en flad moment kurve.

Jeg har læst meget om det, men er stadig lidt blank hvad angår motor styring. Skal jeg skifte hele min boks eller skal jeg få lavet en ny chip?
Det er jo både luftmassemåler og bankesencor på. Vil den ikke selv finde ud af at den bliver fødet med mere luft og ændre brændstof mængden, evt stille tændingen tilbage hvis den får banken?

Jeg har ikke den store bagrund hvad angår tuning, men har mulighederne hvad værktøj angår. Rullefelt, diagnose værktøj osv. Kan jeg selv programmere en boks og hvilken skal jeg vælge?

Hvis i har et link til et projekt magen til vil jeg meget gerne have det, kan ikke få læst nok om det! :-)


På forhånd tak for hjælpen. :)
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#2 Indlæg af Staalanden »

Hvis du ikke skal ha mere effekt end de omkring 160hk, tror jeg du kan nøjes men en MF2. Men du kunne jo os sætte et MS system på som derer flere herinde som der er temlig begejstrede for. Det eneste jeg er sikker på, er du skal ha en form for benzin tilskud.
Men der er sikkert andre der ved lige nøjagtig hvad du skal gøre :)
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Gæst

#3 Indlæg af Gæst »

Her er data over motor. :roll:



Arbejdstid for udskiftning af kobling 4 timer og 10 minutter
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 6 minutter
Motorkode/ type ABK/ R4 OHC 8V
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1984 ccm (82,5/ 92,8)
Kompressionsforhold (oktantal) 10,4: 1 (95 blyfri)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 85 (115)/ 5400
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 166/ 3200
Motortype placering Venstre side blok Billede
Stelnummer placering Torpedoplade Billede
Årgangsbestemmelse i stelnr. 10. ciffer = modelår Fodnote
Ventiler indsugn.,mm (kold/ varm) Hydraulisk
Ventiler udblæsn.,mm (kold/ varm) Hydraulisk
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°
Kompressionstryk, bar 11,0 - 16,0 (Min. 9,0)
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 2,0/ 2000 (80° C)
Kølerdæksel, bar/ termostat åbn.°C 1,2 - 1,5/ 87° C Fodnote
Kobling frigang, mm 10 ved pedal
Tandrem: udskiftning (kontrol) 120.000 km (30.000 km) Billede
Standmåling, dB(A) v. omdr/min 82/ 4050
Motorstyringssystem
Motorstyringssystem - Type VAG Digifant Billede
Tændrør Bosch W 8 DTC
Elektrodeafstand, mm 0,70 - 0,90
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 v/ takthjul)
Tændingstidspunkt FØR TOP 6° ± 1°/ 2000 - 2500 o/m Fodnote
Teststik/ Diagnosestik I relæboks i vandkasse Billede
Tændingsforstilling (Elektronisk)
Tændingsmærkets placering (Ingen) - VAG tester
Primær/ Sekundær modstand 0,5 - 0,7 ohm/ 3,0 - 4,0 kohm Billede
Systemtryk med/ uden vakuum, bar / 2,5 - 3,0
Holdetryk, bar 2,0 efter 10 minutter
Dysemodstand, Ohm 15,0 - 20,0
Min. manifoldvakuum i tomg. mbar 590
Kølervæske temp.sensor 20°/ 80°C 2,00 - 2,80 kohm/ 0,30 - 0,38 kohm
Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,00 - 2,80 kohm/ 0,30 - 0,38 kohm
Gasspjældfølerspænding, volt (Luftmængdemåler) Fodnote
Cyl.balance tilladt - (max måletid) Nej
Tomgangsomdrejninger 770 - 870 (Ej justerbar)
CO% i tomgang 0,6 ± 0,4% før kat. (Ej justerbar)
HC i tomgang, ppm (CO2 %) Maks. 100 ppm (Min. 12,5%)
O2 % i tomgang 0,1 - 0,5
Lambda 1,00 ± 0,03
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

Re: Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#4 Indlæg af DorkVonWaterfall »

jespertheil skrev:Bilen har kørt 68.000km fra ny.

hvordan har den kørt så meget fra ny????
pffftttt......
Gæst

Re: Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#5 Indlæg af Gæst »

DorkVonWaterfall skrev:
jespertheil skrev:Bilen har kørt 68.000km fra ny.

hvordan har den kørt så meget fra ny????



Say what???? :?:
Jeg har hentet den i Tyskland. Bilen har fuld service bog og diverse værkstedsregninger fulgte med som dokumentation. Dem jeg købte den af købte den i 2001 og der havde den kørt 21.000km.
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

Re: Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#6 Indlæg af Dagooz »

Anonymous skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
jespertheil skrev:Bilen har kørt 68.000km fra ny.

hvordan har den kørt så meget fra ny????



Say what???? :?:
Jeg har hentet den i Tyskland. Bilen har fuld service bog og diverse værkstedsregninger fulgte med som dokumentation. Dem jeg købte den af købte den i 2001 og der havde den kørt 21.000km.


Der henvises hvis til at den har kørt de 68000 IALT. Og ikke noget fra ny. Ikke ny hvis den har kørt. Lyder det rigtigt?
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Gæst

Re: Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#7 Indlæg af Gæst »

Dyserne er af typen Siemens og giver 640ml på 30 sec. Skal de være større?


det var godt nok nogle store dyser. de skulle vist være store nok, hvis det er hver enkel der giver den mængde.
Gæst

Re: Kompressor på Audi 80 2.0E 8V 116hk, 1994

#8 Indlæg af Gæst »

Dagooz skrev:
Anonymous skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
jespertheil skrev:Bilen har kørt 68.000km fra ny.

hvordan har den kørt så meget fra ny????



Say what???? :?:
Jeg har hentet den i Tyskland. Bilen har fuld service bog og diverse værkstedsregninger fulgte med som dokumentation. Dem jeg købte den af købte den i 2001 og der havde den kørt 21.000km.


Der henvises hvis til at den har kørt de 68000 IALT. Og ikke noget fra ny. Ikke ny hvis den har kørt. Lyder det rigtigt?


Ja ja, i skal læse hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver... :-)
Besvar