Spjæld hus (2*monopoint)?????

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Spjæld hus (2*monopoint)?????

#1 Indlæg af Lars E »

Jeg har lige et spørgsmål, angående ombygning til sprøjt.

Planen er at min lille bil skal ombygges fra karburator til sprøjt i løbet af vinteren, da den aligevel ikke køre på det tidspunkt.

Planen om at bruge det sjældhus jeg har fra en kadett GTE som jeg har ligende, på det originale manifold faldt lidt til jorden, da jeg fandt ud af de passer ikke så godt sammen som jeg havde troet. ØV :cry:

Spørgsmålet lyder:
Hvis man tager 2 spjældhuse fra en 1,0 med Monopoint, og montere dem paralelt med hinnanden, i en vinkel på ca45 grader. Altså en på hver topstykke, vil det virke fornuftigt??????

Det skal lige siges at lave et plenum kammer er ikke let da de to indsugningerne sider paralelt med 45cm mellemrum, der imellem sider også starteren ivejen. Og med et dobbelt sjældhus bliver rørene små 40cm. lange hvis de ikke skal have alt forkraftige buk, og det er jo ikke optimal.

Har i andre eller bedre forslag så sig enlig til, jeg kan jo lige så godt lave det så godt som jeg kan fra starten som muligt.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Fand lidt i den gl kaburator bog.
Hvis vi an tager at volumen for en cyl er på 325 ccm, er venturi diameteren på mellem 29mm og 43 mm for maks effekt mellem 6000, og 10.000 omdrejninger i min.
Så et spjæld fra en 1000 ccm pr cylinder bliver alt for stort, med en umulig lav- dellast.
Mit råd ville være at finde et par kaburatore fra en motorcykel med et gasspjælds diameter på 30 mm, eller lav dem selv.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#3 Indlæg af Lars E »

Du har nok ret i at et par spjældhuse fra en 1,0 er lidt til den gode side, men det ville være dejlig nemt, der jo allerede TPS, dyse og lutf temp føler.

Ville satse på at finde nogle på godt 32mm.

Har kørt med 36mm.DRLA Del'orto karburator, uden tap af bundmoment. Dvs god trækkraft fra 2000omdr. (selv en standart 2cv skal have lidt omdr for at trække bare nogenlunde. Max moment ved4000omdr. og Max effekt ved godt 6000omdr)
Nu køre den med 2 Mikuni CV karburatore på35mm.
Den originale karbufator er på 21+26mm. (det er en register med tvangstryrret andet spjæld)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Du må huske på en ting at det du taler om er spjælddiametre aka. den største diameter på kaburatoren.
Det jeg referere til er venturi diametren den mindste diameter i kaburatoren.
Kaburator spjæld diameter, og spjældhus diameter er ikke direkte sammenlignelige netop pga. venturien i kaburatoren.

32 mm diameter på spjældet lyder ikke helt tosset hvis du søger en maks effekt ved ca 7000 omd./min. :o

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

kunne man ikke dreje nogle andre venturi ringe og så "drossle" spjældhuset ned så det kunne bruges?? (kunne jo smides op i en presse og trykkes i så de ikke rokker sig)...... lidt alla dellorto justering hvor de kan skiftes...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#6 Indlæg af hYe »

Måske du kunne finde noget sprøjt fra en skadet bmw motorcykel:?:
Ved ikke om det kan gå, tænkte bare at nu du alligevel skal bruge til en bokser, om det kunne være værd at undersøge.. :D
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Hvor store er de to monospjæld du har liggende?

Dellast problemet kan jo afhjælpes med lidt snedig konstrueret speedertræk, men selvf ikke hvis spjældene er alt for voldsomme.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Lars E skrev:Du har nok ret i at et par spjældhuse fra en 1,0 er lidt til den gode side, men det ville være dejlig nemt, der jo allerede TPS, dyse og lutf temp føler.

Ville satse på at finde nogle på godt 32mm.

Har kørt med 36mm.DRLA Del'orto karburator, uden tap af bundmoment. Dvs god trækkraft fra 2000omdr. (selv en standart 2cv skal have lidt omdr for at trække bare nogenlunde. Max moment ved4000omdr. og Max effekt ved godt 6000omdr)
Nu køre den med 2 Mikuni CV karburatore på35mm.
Den originale karbufator er på 21+26mm. (det er en register med tvangstryrret andet spjæld)


Du vil under alle omstændigeder blive nød til at skifte dyserne da de er for store.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#9 Indlæg af Lars E »

HenrikGM skrev:Hvor store er de to monospjæld du har liggende?

Dellast problemet kan jo afhjælpes med lidt snedig konstrueret speedertræk, men selvf ikke hvis spjældene er alt for voldsomme.


Har ikke nogen monopoint spjæld (endnu ), det var bare en tanke jeg fik da den foregående plan nok ikke bliver så god.

Hoved planen er at der først skal bygges sprøjt på, og når jeg har fået det til virke og er blevet fortrolig med det, så skal turboen monteres.

Nogen der kender en god MC ophugger i vejle/horsens området, eller bare sådan cirka i det midtjyske?????
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#10 Indlæg af Lars E »

Morten VJ skrev:Fand lidt i den gl kaburator bog.
Hvis vi an tager at volumen for en cyl er på 325 ccm, er venturi diameteren på mellem 29mm og 43 mm for maks effekt mellem 6000, og 10.000 omdrejninger i min.
Så et spjæld fra en 1000 ccm pr cylinder bliver alt for stort, med en umulig lav- dellast.
Mit råd ville være at finde et par kaburatore fra en motorcykel med et gasspjælds diameter på 30 mm, eller lav dem selv.

MVH

Morten


Du øhh... Morten, hvad hedder den bog du har læst det i??????

Jeg ved at jeg selv har set en graf i en bog engang, men jeg kan ikke finde det i nogen af de bøger jeg har her hjemme(har ledt det hele i gennem). Mener også at der stod noget om når man gik fra dobbelt karburator til dobbelt sjæld huse, så plejede man at gå 1-2mm. op i størelse, noget med at sjældhuse ikke er så følsomme over for forlav luft hastighed ved lave omdrejninger som karburator er. (men kan ikke huske det præcis da det flere år siden, men det løder meget rigtig)
Besvar