udregning af komperations forhold..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

udregning af komperations forhold..

#1 Indlæg af Minilars »

hvordan gør man det??

har en ide, om at det er noget med at fylde cylinderen, med væske når stemplet er i henholdsvis bund og top, og så måle mængden af det..

eks..

bund = 48ccm3

top = 6 ccm3

hvilket giver noget der hedder 48 : 6

eller dividere det ligesom en brøk = 8 : 1

er det rigtigt??

eller er jeg HELT forkert på den..

jeg skal bruge det til en motor jeg selv opbygger af en bund og top...

som jeg skal tryklade på..
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#2 Indlæg af Bror Fusk »

tror sq du har fat i noget af det HELT rigtige der :wink:
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
Brugeravatar
myg tuning
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 feb 2004, 11:52
Geografisk sted: nordjylland

#3 Indlæg af myg tuning »

der er rigtigt.. mester 8)
alle vil have en 2ér..
iceman
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 jun 2004, 01:05

Re: udregning af komperations forhold..

#4 Indlæg af iceman »

Minilars skrev:hvordan gør man det??

har en ide, om at det er noget med at fylde cylinderen, med væske når stemplet er i henholdsvis bund og top, og så måle mængden af det..

eks..

bund = 48ccm3

top = 6 ccm3

hvilket giver noget der hedder 48 : 6

eller dividere det ligesom en brøk = 8 : 1

er det rigtigt??

eller er jeg HELT forkert på den..

jeg skal bruge det til en motor jeg selv opbygger af en bund og top...

som jeg skal tryklade på..
der er til dels rigtig som MCmekker er det nået som bliver bankket ind i hovdet på dig så.komppressionsforhold forstås det antal gange komprummet kan gå op i cylenderens totale rumfang. ex:slagvolumen+kompreumsvolumen:komprerumsvolumen
ex:en motor har et kompressionsrum på 50cm3 og et slagvolume på 350cm3 kompressionsforhold=350+50:50=400:50=8:1 (skal læses som brøk) så håber du ka forstå hvad jeg mener,hel og lykke
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

Ja, problemet er jo "bare" at måle rumfanget i topstykkets forbrændingskammer.
Det kan man ikke "regne" ud, men er nødt til at måle, nemmest ved at fylde noget væske i gennem et gennemboret tændrør, og så med en nøjagtig vægt veje forskellen mellem TDC og BDC (stempel i top kontra stempel i bund).
Venlig hilsen Lars.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar