kan turbo-biler ikke normalt lave ladetryk i frigear

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Dennis

kan turbo-biler ikke normalt lave ladetryk i frigear

#1 Indlæg af Dennis »

det er en civic esi v-tec med eftermonteret turbo, den for ladetryk ved 4000rpm, kører fint og trækker godt.
den kører 0,4-0,5 i ladetryk og lufter fint ud mellem gear-skiftene, også er spørgsmålet : når man holder stille og gasser bilen op skal den så ikke lave ladetryk???

(det er en bosch blow off ventil med menbran der sidder på)
Brugeravatar
FiatNørden?
Mester Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland

#2 Indlæg af FiatNørden? »

Næ det kan man ik... (tror da ikke man kan har aldrig hørt nogen der kunne) :D
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Hks skrev:Næ det kan man ik... (tror da ikke man kan har aldrig hørt nogen der kunne) :D


Det kan nu godt lade sig gøre....

Med en god kuglelejeturbo der ikke er overdimensioneret vil feks en 1,8 kadett gsi turbo stå og blæse luft af i blowoff ventilen, i tomgang. Så der er faktisk tale om at motoren kører med ladetryk på, også i tomgang, blot ikke ret meget.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#4 Indlæg af Jakob Hansen »

Ved hjælp af rigtig programmering af styreboksen kan man godt på en bil til at sætte lade i frigear. Det gør man ved hjælp af et system der hedder Anti-turbo-lag. Det bruges dog mest på racerbiler.

På en "standart" bil som din må formodes at være, skal motoren belastes før der er ladetryk.
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Hks skrev:Næ det kan man ik... (tror da ikke man kan har aldrig hørt nogen der kunne) :D


Det kan nu godt lade sig gøre....

Med en god kuglelejeturbo der ikke er overdimensioneret vil feks en 1,8 kadett gsi turbo stå og blæse luft af i blowoff ventilen, i tomgang. Så der er faktisk tale om at motoren kører med ladetryk på, også i tomgang, blot ikke ret meget.


Over 100 kpa i tomgang det må være en meget lille turbo. :lol:
Tror nu nærmere at det man hører er luften ser suges ind igennem ventilen, istedet for at blive blæst ud.
Det kan godt værer at den kan lave tryk ubelastet, men det har jeg ikke oplevet på en benziner, diesler er en helt anden snak.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Turbomotors starlet kan nemt lave ladetryk i frigear.Man kan ikke ligefrem sige at den turbo er lille.Att. jacob det kræver ikke fin motorstyring at lave "antilag" mellem gear.Det kan laves for 15kr.TTE kører med det.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Det luft der kommer ud af bov kommer fordi der er lidt vacum i manifol så den hiver bov op.Når det så er kuglelejer turbo blæse den lille smule også i tomgang.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Dennis

#8 Indlæg af Dennis »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Turbomotors starlet kan nemt lave ladetryk i frigear.Man kan ikke ligefrem sige at den turbo er lille.Att. jacob det kræver ikke fin motorstyring at lave "antilag" mellem gear.Det kan laves for 15kr.TTE kører med det.


har du evt en beskrivelse af hvordan man laver det??
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Nej det har jeg ikke det er på en toyota, men principet er det samme at du flytter tænding når du træder på kobling.Men du kan da prøve at kontakte www.turbomotor.dk og spørge ham om det er noget han kan lave på din.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:
Over 100 kpa i tomgang det må være en meget lille turbo. :lol:
Tror nu nærmere at det man hører er luften ser suges ind igennem ventilen, istedet for at blive blæst ud.
Det kan godt værer at den kan lave tryk ubelastet, men det har jeg ikke oplevet på en benziner, diesler er en helt anden snak.

MVH

Morten


Nope, den har mål der passer med en T03er i et lille trim.

Og, nej...den suger ikke. Luften _vælter_ ud.

Jeg vil gerne indrømme at jeg også troede det var løgn, men det er det ikke. Måtte konstatere den turbo jeg kører med er teknologi fra turboladerens barndom, for idag kan man lave en del julenumre der ikke kan laves med den slags "støbejern" du og jeg kører rundt med.

Kuglelejeturbo er helt klart vejen frem, hvis man ikke gider vente på turboen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar