Har en Celica 4x4 med 1 stort problem. Når man har kørt lidt hårdt , accelereret og bremset ned nogle gange bliver pedalen blød , jeg kører med standard str. bremser foran, dog fra Gunnar Aaskov af mærket OMP og med Ferodo racing klodser og OMP dot5.1 væske. Kan det være slangerne der er blevet for gamle.? Bruno Hansen motorsport mener ikke at det kan være dem.. Kom med nogle ideér..
Bremsepedal forsvinder?
Redaktør: Moderatorer
-
CS3086
Bremsepedal forsvinder?
Hej..
Har en Celica 4x4 med 1 stort problem. Når man har kørt lidt hårdt , accelereret og bremset ned nogle gange bliver pedalen blød , jeg kører med standard str. bremser foran, dog fra Gunnar Aaskov af mærket OMP og med Ferodo racing klodser og OMP dot5.1 væske. Kan det være slangerne der er blevet for gamle.? Bruno Hansen motorsport mener ikke at det kan være dem.. Kom med nogle ideér..

Har en Celica 4x4 med 1 stort problem. Når man har kørt lidt hårdt , accelereret og bremset ned nogle gange bliver pedalen blød , jeg kører med standard str. bremser foran, dog fra Gunnar Aaskov af mærket OMP og med Ferodo racing klodser og OMP dot5.1 væske. Kan det være slangerne der er blevet for gamle.? Bruno Hansen motorsport mener ikke at det kan være dem.. Kom med nogle ideér..
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
prøv ar kontrollere dit kogepunkt på bremsevæsken.. en kogende væske vil give luft i bremserne
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
eller hvis det ikke er det ovenstående så er det bremsefading du oplever..... (selv om det ser ud til at udstyret skulle være iorden... men det er svært at sige når man ikke kan mærke efter med egne føder :0) ... ).
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
MYTH # 3 - A SOFT BRAKE PEDAL IS THE RESULT OF PAD FADE
The all too familiar mushy brake pedal is caused by overheated brake fluid, not overheated pads. Repeated heavy use of the brakes may lead to "brake fade". There are two distinct varieties of brake fade
A) When the temperature at the interface between the pad and the rotor exceeds the thermal capacity of the pad, the pad loses friction capability due largely to out gassing of the binding agents in the pad compound. The brake pedal remains firm and solid but the car will not stop. The first indication is a distinctive and unpleasant smell which should serve as a warning to back off,
B) When the fluid boils in the calipers air bubbles are formed. Since air is compressible, the brake pedal becomes soft and "mushy" and pedal travel increases. You can probably still stop the car by pumping the pedal but efficient modulation is gone. This is a gradual process with lots of warning.
MYTH # 4 - BOILED BRAKE FLUID WILL BE SERVICABLE AFTER IT COOLS.
Once the brake fluid inside the caliper has boiled, it has lost a significant percentage of its original boiling point and should be replaced. It is not necessary to remove all of the fluid in the system, just bleed until clear fluid appears.
MYTH # 5 - BECAUSE THEY ARE NON-HYGROSCOPIC SILICON BASED BRAKE FLUIDS ARE SUITABLE FOR USE IN HIGH PERFORMANCE CARS
DOT 3 AND DOT 4 brake fluids are ether based and are hygroscopic in nature - i.e. they absorb water vapor. As the braking system in not quite airtight, a significant amount of water can be absorbed from the atmosphere in the course of a year. A 3% water content in brake fluid drops the boiling point as much as 170 degrees F. Brake fluid should be completely replaced annually.
DOT 5 fluids are silicon based and are non-hygroscopic, which is good. They are also subject to frothing from high frequency vibration, which gives a soft pedal. Soft brake pedals may be OK in non-high performance cars (in fact, most drivers accept mushy brake pedals as normal) but they are not acceptable in any situation where the driver intends to modulate braking at high force values.
Kort sagt så er det pga bremsevæsken koger + du kører med en syntetisk bremsevæsdke der gør at den føles "blød"
The all too familiar mushy brake pedal is caused by overheated brake fluid, not overheated pads. Repeated heavy use of the brakes may lead to "brake fade". There are two distinct varieties of brake fade
A) When the temperature at the interface between the pad and the rotor exceeds the thermal capacity of the pad, the pad loses friction capability due largely to out gassing of the binding agents in the pad compound. The brake pedal remains firm and solid but the car will not stop. The first indication is a distinctive and unpleasant smell which should serve as a warning to back off,
B) When the fluid boils in the calipers air bubbles are formed. Since air is compressible, the brake pedal becomes soft and "mushy" and pedal travel increases. You can probably still stop the car by pumping the pedal but efficient modulation is gone. This is a gradual process with lots of warning.
MYTH # 4 - BOILED BRAKE FLUID WILL BE SERVICABLE AFTER IT COOLS.
Once the brake fluid inside the caliper has boiled, it has lost a significant percentage of its original boiling point and should be replaced. It is not necessary to remove all of the fluid in the system, just bleed until clear fluid appears.
MYTH # 5 - BECAUSE THEY ARE NON-HYGROSCOPIC SILICON BASED BRAKE FLUIDS ARE SUITABLE FOR USE IN HIGH PERFORMANCE CARS
DOT 3 AND DOT 4 brake fluids are ether based and are hygroscopic in nature - i.e. they absorb water vapor. As the braking system in not quite airtight, a significant amount of water can be absorbed from the atmosphere in the course of a year. A 3% water content in brake fluid drops the boiling point as much as 170 degrees F. Brake fluid should be completely replaced annually.
DOT 5 fluids are silicon based and are non-hygroscopic, which is good. They are also subject to frothing from high frequency vibration, which gives a soft pedal. Soft brake pedals may be OK in non-high performance cars (in fact, most drivers accept mushy brake pedals as normal) but they are not acceptable in any situation where the driver intends to modulate braking at high force values.
Kort sagt så er det pga bremsevæsken koger + du kører med en syntetisk bremsevæsdke der gør at den føles "blød"
pffftttt......
-
Gæst
-
CS3086
Bremsevæsken er af typen DOT 5 ikke 5.1 som jeg har skrevet. Der står ikke hvad kogepunktet er. På OMP´s hjemmeside står der brake fluid for competition use.
Har måske forklaret det forkert, har været ude for at pedalen næsten gik i bund ved en hård nedbremsning der nær endte galt, efter have sluppet pedalen og derefter bremset igen var der intet.
Når pedalen går i bund mangler der ligesom lidt bremsekraft.
Har måske forklaret det forkert, har været ude for at pedalen næsten gik i bund ved en hård nedbremsning der nær endte galt, efter have sluppet pedalen og derefter bremset igen var der intet.
Når pedalen går i bund mangler der ligesom lidt bremsekraft.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
Westmus
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
CS3086 skrev:Bremsevæsken er af typen DOT 5 ikke 5.1 som jeg har skrevet. Der står ikke hvad kogepunktet er. På OMP´s hjemmeside står der brake fluid for competition use.
Har måske forklaret det forkert, har været ude for at pedalen næsten gik i bund ved en hård nedbremsning der nær endte galt, efter have sluppet pedalen og derefter bremset igen var der intet.![]()
Når pedalen går i bund mangler der ligesom lidt bremsekraft.
Det lyder nærmest som en slidt hoved cyl der mister tryk ved længere tids påvirkning.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Det lyder nærmest som en slidt hoved cyl der mister tryk ved længere tids påvirkning.
Morten
Hmm, pedalen bliver jo (kun) blød "nogle gange", hvis hovedcylinderen var slidt ville pedalen vel være lige blød hver gang??
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..