trykladning til 318is

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Peder

trykladning til 318is

#1 Indlæg af Peder »

Hva gør man? :roll:
Kompressor eller turbo? hvilke stumper? har nogen erfaring med m42 motoren? er chippet til små 160 hk. Men 40-50 hk mere kan man jo ikke undvære.

Hjælp!!!
Gæst

#2 Indlæg af Gæst »

Rotrex, laver et kompressor kit til din bil.
peder

Re: trykladning til 318is

#3 Indlæg af peder »

Peder skrev:Hva gør man? :roll:
Kompressor eller turbo? hvilke stumper? har nogen erfaring med m42 motoren? er chippet til små 160 hk. Men 40-50 hk mere kan man jo ikke undvære.

Hjælp!!!


Jeg havde håbet på selv at sætte nogle stumper sammen, et rotrex kit koster jo ca 35 kilo. Er vvs montør, men mangler lidt know how omkring sammensætningen og benzintilskud.

Peder
Brugeravatar
bmwmanden
Medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Geografisk sted: Vejle

#4 Indlæg af bmwmanden »

Hej

Hvis du skal tryklade din bil, vil jeg næsten påstå at til eftermontering af turbo vil det koste 20.000 og kompressor ca. 30.000. Det er selvfølgelig ikke nogen fast pris hvis man jagter de gode tilbud, men samlet set er det ik helt ved siden af med de priser, så det koster desværre at tryklade sin motor...hør evt. hos viborg autoteknik hvad de kan lave af løsninger for dig...
BMW ---> Best Motor in the World!
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

bmwmanden skrev:Hej

Hvis du skal tryklade din bil, vil jeg næsten påstå at til eftermontering af turbo vil det koste 20.000 og kompressor ca. 30.000. Det er selvfølgelig ikke nogen fast pris hvis man jagter de gode tilbud, men samlet set er det ik helt ved siden af med de priser, så det koster desværre at tryklade sin motor...hør evt. hos viborg autoteknik hvad de kan lave af løsninger for dig...



Til bmwmanden

Hvad tror du den kan holde til i ladetryk? motoren har 10-1 i kompression. Rotrex køre så vidt jeg ved med ca. 0.65 bar. Bilen har rullet ca.175000 km, men virker ret sund. Jeg mangler ikke en bil til dhb, men en god løsning til hverdagsbrug. Hvad ruller du rundt i? ,måske har du set min "racer" rød e36 coupe` .Jeg bor i Give så at du kommer fra vejle, måske ses vi .

Med venlig hilsen Peder
Brugeravatar
bmwmanden
Medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Geografisk sted: Vejle

#6 Indlæg af bmwmanden »

Hej

Jo, måske har jeg set den engang...li nu står min vogn, en E30'er, i gararge med en sprængt toppakning, så den ska li skilles ad igen. Jeg vil som tommelfingerregel mene at alle motorer kan køre med 0,5 bars tryk. Dog vil man med en kompressor kunne køre med en smule højere tryk da luften typisk vil være koldere, men vil her heller ikke gå over 0,6 bar tryk. En af mine kammareter har trykladet sin 318is motor med kompressor, den kørte med ca 0,5 bar i tryk, og den holdte fint nok, selvom motoren havde kørt ca. 180.000 km. Den er dog til hovedrenovering nu, men den har nu også fået de tæsk den sku ha :)
Men når alt kommer til alt, så hvis din motor har gået knap så langt >150.000 km så tror jeg nok at den vil holde et godt stykke tid med en kompressor og 0,5 i tryk. Et godt råd vil være, at du skal sørge for at din intercooler og oliekøler er tilpads stor...og glem heller ikke ekstra benzin...
BMW ---> Best Motor in the World!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

koldere luft ved hjælp af kompressor.....hvorfor er det sådan? MVH. søren
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#8 Indlæg af Bror Fusk »

fordi IQS at en turbo blver pænt varm på grund af varmen fra udstødningen
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Bror Fusk bruger du udstødningen fra turboen som en avanceret Egr ventil. (røgen)
Nej det er ikke varmen fra turboens udstødning side der kan hæve temperaturen nævneværdigt.
Men det er kompressorstørrelese iforhold til tryk og luftmængde der bestemmer lufttempen.

Stor turbo højt tryk lav temp. lille turbo høht tryk høj temp, meget forenklet.
Det samme gælder for kompressore, og temp stigningen i indsugningen er den samme hvis begge pumper er lige effektive ved det givne tryk, og volumen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#10 Indlæg af Bror Fusk »

nå okay ja så lærte jeg også noget nyt idag... hehe
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
Besvar