Turbo til kompresser

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kedde

Turbo til kompresser

#1 Indlæg af Kedde »

Er kommet på den ide og bruge kompresser huset fra en turbo og så montere et remhjul på den i stedet for udstødnings huset. Nogen der har en ide om det kan lade sig gøre? Hvor mange omdrejning skal den op og køre for og levere max tryk? Ved godt det er afhængig og størrelse og trim på huset hvad trykket bliver men tænkte på om ikke det burde kunne lade sig gøre...

/Kedde
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Vil du bygge det selv???? HAHAHAHAHAHA!!!!!... :lol: ...

Det findes jo masser af den type kompressorer... Der er jo en gearkasse på sådan nogle. Mon ikke de er oppe og kører lige så stærkt som almindelige turboer? Du skal da sikkert op i laget af en 80000 omdr... afhængig af diverse faktorer. Det kan også være du skal noget højre op...

v/h christian
Kedde

#3 Indlæg af Kedde »

Man har jo kun det sjov man selv laver :-) Er nok mest ude efter hvor mange rpm den skal op og have... Sommetider får man jo nogle sjove tanker, eller også er det bare resterne efter sprutten igår hehe...

/Kedde
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Det kan såmen godt lade sig gøre.

Der er dog et par alvorlige problemer der skal overvindes:

1, omdrejningstallet.
2 smøringen
3 trækket til den.


omdrejningstallet skal op omkring 50krpm ved ret store ladere, små ladere helt op over 120krpm

Remhjulsudveksling er altså udelukket.

Gearkasse skal bygges, så indgangsomdrejningstal er omkring 2.5-4,5x krumptap.

Så der skal bygges en gearkasse med et seriøst omdrejningspotentiale.

Smøringen skal alligevel med fra motoren, plus afløb.

det er stadigvæk en centrifugalkompressor, så karakteristikken egner sig ikke til kompressordrift....

Men det kan godt lade sig gøre, det kræver bare du selv kan bygge gearkassen,tandhjulene,trækket, og afbalancere det, ellers bliver det nok billigere at købe en anden bil der fra starten har den dobbelte effekt....;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

ALT kan lade sig gøre... Men mon ikke det bedre kunne betale sig bare at købe sådan en kompressor i stedet for.

Syntes da at det ville være et fuldstændigt tåbeligt projekt at prøve at lave sådan en selv...!!!!!!!

Men SELVFØLGELIG kan man da lave sådan en. Man kan jo også købe nogle noget karosseri plade og gå i gang med at banke en bil ud... Dette projekt ville jeg dog ikke regne for at være tåbeligt, da jeg syntes det ville give mere mening. Hvis man ikke er MEGET erfahring med en god oplæring i det ville det nok ikke blive er ret godt resultat :shock:

v/h christian
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: Turbo til kompresser

#6 Indlæg af 2fat2fly »

Kedde skrev:Er kommet på den ide og bruge kompresser huset fra en turbo og så montere et remhjul på den i stedet for udstødnings huset. Nogen der har en ide om det kan lade sig gøre? Hvor mange omdrejning skal den op og køre for og levere max tryk? Ved godt det er afhængig og størrelse og trim på huset hvad trykket bliver men tænkte på om ikke det burde kunne lade sig gøre...

/Kedde

Prøv dog at fusk noget sammen og så meld tilbage hvordan det gik :wink:
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

vil sige det på forhånd er dømt til fiasco for prøv at tænke på opbygningen af en turbo hvordan lejet ser ud prøv at giv den en stram rem ude i enden så tager det ikk 2,5min før lejet ligger fuldstændigt som pulver i bundkaret........ men tanken er sjov men det kan ikke lade sig gøre for turbo'ens opbygning er alt for spinkelt i forhold til en kompressor.... den skal jo drives af luft/temp forskelle og ikke mekanisk
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

tinasmartin skrev:vil sige det på forhånd er dømt til fiasco for prøv at tænke på opbygningen af en turbo hvordan lejet ser ud prøv at giv den en stram rem ude i enden så tager det ikk 2,5min før lejet ligger fuldstændigt som pulver i bundkaret........ men tanken er sjov men det kan ikke lade sig gøre for turbo'ens opbygning er alt for spinkelt i forhold til en kompressor.... den skal jo drives af luft/temp forskelle og ikke mekanisk


Tror nu godt forfatteren til denne tråd er klar over at en ~6mm aksel ikke kan bære remmen......

Det giver ligesom sig selv at der skal bygges en gearkasse, så det er en smal sag af undgå at belaste turboladerens aksel med andet end rotation....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:ALT kan lade sig gøre... Men mon ikke det bedre kunne betale sig bare at købe sådan en kompressor i stedet for.

Syntes da at det ville være et fuldstændigt tåbeligt projekt at prøve at lave sådan en selv...!!!!!!!

Men SELVFØLGELIG kan man da lave sådan en. Man kan jo også købe nogle noget karosseri plade og gå i gang med at banke en bil ud... Dette projekt ville jeg dog ikke regne for at være tåbeligt, da jeg syntes det ville give mere mening. Hvis man ikke er MEGET erfahring med en god oplæring i det ville det nok ikke blive er ret godt resultat :shock:

v/h christian


Absolut ikke tåbeligt....Måske tåbeligt for en mekaniker?? ;-)
(tag den Havner!)

Man kan hvad man vil mr. Havner!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Vil du påstå Henrik at det er bedre og at det kan betale sig selv, at lave en turbo om til en kompressor (på den måde vi snakker om her) i stedet for at købe en prof. fremstillet, testet og virkende for 5k...

Er du lige så tåbelig som iden er???
(Tag den Henrik GM).

Risikoen for en fiasko er 99,5%... (arbejder man på en fabrik hvor de laver kompressorer er den nok noget bedre, men nu snakker vi almindelige tunere og almindelige mennesker her). Og prisen ville nok blive højre end de kan findes til brugt af lige vel.

FULDSTÆNDIG TÅBELIG ide at bygge sådan noget selv... Giv mig to (den ene grund er sikkert at man så har noget ingen andre har (og ingen andre VIL have)) GOD grund til hvorfor man dog skulle det!!!

Jeg har set er "forsøg" på noget ligende hjemme ved en af mine kammerater (siger ikke hvem), det er god humor.

v/h christian
Besvar