Spørgsmål ang. B200E motor og K&N filter

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Spørgsmål ang. B200E motor og K&N filter

#1 Indlæg af volvo300 »

Hej gen.
Ja, jeg har stillet nogle spørgsmål efterhånden, men det har ikke afskrækket mig fra at stille et til!
Mit spørgsmål går på, at der sidder nogle rør i udstødningsmanifolden og nogle ind i topstykket der hvor udstødningsmanifolden går ud.
Det ene rør (fra udstødningsmanifolden) går op til indsugningsmanifolden og de andre rør (4 stk) går op gennem nogle underlige ventiler og hen til det rør som luftmængdemåleren får luft fra!
Nu er problemet, at jeg gerne vil montere et K&N filter på luftmængdemåleren, men tager jeg slangen af som sidder monteret til de sære ventiler, larmer det HELT VILDT fra slangen.
Er det muligt at "blænde" denne slange af, eller vil det skade?
På billedet der kan downloades kan man se hvilke "ventiler" jeg taler om.
På forhånd tusind tak for hjælpen :-)

Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk
Vedhæftede filer
SPørgsmål ang. slanger.JPG
SPørgsmål ang. slanger.JPG (115.08 KiB) Vist 2065 gange
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Hehe jeg forudser at denne tråd bliver LANG. :D
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.


Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?
;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?;-)


Ok med at genere Finn :lol:
Om Peter er blevet klogere eller mere forvirret, det er svært at sige. :?
Men hvorfor montere filtret direkte på LMM, når det kan monteres for enden af røret ved den originale luftfilter kasse. Så har man slået 2 fluer med et smæk, beholdt pulsair systemet, og sørget for at filtret får tilgang til kølig luft. 8)
Husk en passende afskærmning af filtret ind i mod motorrummet, Hvis det skal have en posetiv effekt på motorens ydelse. 8)

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

enig, luftfilteret har ikke noget at gøre i motorrummet.

Fidusen i et popsmart luftfilter er til at overskue hvis man rykker "opsamlingspunktet" ind i motorrummet. Kold,frisk luft for enhver pris. Kan der så komme et bedre filter på er det ok, men den kolde luft må absolut have topprioritet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
volvo300
Nyt Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23 maj 2004, 23:25
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Fra Peter

#9 Indlæg af volvo300 »

Hej alle sammen.
Tak for alle de mange gode svar.
Jeg har i første omgang blændet pulsair-systemet af, og sat filteret direkte på luftmængdemåleren. Jeg har dog sat filteret så det får så meget kold luft som muligt.
Jeg vil lægge nogle blleder ind på min hjemmeside ang. filtermonteringen, så hvis I er interesseret kan I jo kigge forbi.
Tak endnu en gang for de mange fine svar :-)

Mvh.
Peter


http://www.volvo300.dk
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

ØV ØV havde lige glædet mig til en LANG diskution om det emne. :D
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar