Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?
Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.
Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)
Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?
Redaktør: Moderatorer
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
-
Gummispoiler
- Medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
Det her er ikke ligefrem det man har i bilen, men i princippet burde/er det jo det samme:
http://home.howstuffworks.com/ac.htm
MVH Gummispoiler
http://home.howstuffworks.com/ac.htm
MVH Gummispoiler
MVH Niels P.
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Re: Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?
Brisse skrev:Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?
Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.
Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)
Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.
MVH
morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Man gør det samme, som hvis bremserne eller aircon svigter:
Man reparerer...
Du ved, belægning til bremserne, A134 til aircon, og kærlighed med roser på til din elskede....
Hvis det ikke hjælper, så send hende ned til dyrlægen.
Man reparerer...
Du ved, belægning til bremserne, A134 til aircon, og kærlighed med roser på til din elskede....
Hvis det ikke hjælper, så send hende ned til dyrlægen.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Re: Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?
Tak for jeres svar.
Nu skriver du at det styres elektronisk så A/c'en ikke køre for fuld kraft hele tiden. Skal det forstås sådan at køle elementet styres til at køle mere eller mindre, eller er det varme delen du mener?
Jeg kan nemlig ikke lige lure hvordan køle-delen kan gøre andet end køle eller lade være (altså kompresson til eller fra)
Morten VJ skrev:Brisse skrev:Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?
Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.
Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)
Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.
MVH
morten
Nu skriver du at det styres elektronisk så A/c'en ikke køre for fuld kraft hele tiden. Skal det forstås sådan at køle elementet styres til at køle mere eller mindre, eller er det varme delen du mener?
Jeg kan nemlig ikke lige lure hvordan køle-delen kan gøre andet end køle eller lade være (altså kompresson til eller fra)
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
nemlig kompresseren til eller fra... nå der snakkes om for fuld knald menes der komp til konstant
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
