Side 1 af 2

En lille advarsel - BOV, Dump Valve

: 25 apr 2004, 10:57
af 0-100
Hej!

Jeg sad og læse i et engelsk tuningsblad "MAX POWER" en artikel som
omhandler forskellige former for tuning.

Da man gennemgår opbygningen af turbomotoren støder jeg på
denne lille advarsel!.

Da jeg ved at det er meget populært at bruge BOV, Dump Valve
syntes jeg at i skal se dette udsnit af artiklen.

Hilsen D

: 25 apr 2004, 12:48
af Anders
Er der nogen der kan sige hvad der står for jeg fatter ikke en skid af det sprog :cry:

mvh Anders

: 25 apr 2004, 13:28
af Transitfar
Der står noget i retning af:

"Ved montering af BOV skal man være opmærksom på, at den kan LUKKE hurtigt nok.
Ellers risikerer man, at der kommer falsk luft ind gennem BOV´en, og at motoren derved kommer til at køre på for-mager-blanding, med deraf følgende risiko for motorskader...."

Os der kører diesel, er da heldigvis ligeglade.... :lol: :lol: :lol:

: 25 apr 2004, 13:48
af 0-100
Hej

En oversættelse efter bedste evne.

--------------------------------------------------
Dump Valve

En anden ting man skal huske på når man
montere en dump valve.

Jeg ved hvor indbydende lydeffekten er når
den "puster ud", men det er ikke sikkert at
den vil have nogen god effekt for din motor eller
ydelse.

Grunden til det er at der er en risiko for at
BOV'en ikke lukker hurtigt nok og dermed
muliggøre adgang for sug af luft ind i systemet
som derefter bliver tilført efter airflowmeteret.

Denne ekstra tilførte luft som er kørt uden om
sensoren tilføres motorens oprindelige blandingsforhold
som derefter vil blive for mager.

Dette vil resultere i dårlig ydelse og mulig nedbud
af motor.
-------------------------------------------------------------

Hilsen D

: 25 apr 2004, 18:16
af Anders
Takker

: 25 apr 2004, 22:20
af Jakob Hansen
Det burde da ikke være et problem hvis blot kvaliteten af ens BOV er ordentlig. Dvs dem med stempler, jeg tvivler på at membran-typen kan lukke hurtigt nok i alle tilfælde.

: 25 apr 2004, 22:56
af Bror Fusk
Transitfar skrev:Os der kører diesel, er da heldigvis ligeglade.... :lol: :lol: :lol:


SÅDAN skal det sgu lyde :lol: :lol: :lol:

: 25 apr 2004, 23:58
af HenrikGM
Det er en mangel v. den artikel at det ikke fremgår præcist hvilke BOV, monteret på hvilken motorkonfiguration der er tale om.

Jeg kan kun se der kan blive et problem med en enkeltstemplet(eller en membran) BOV, hvor der ikke er nogen kontraventileffekt i, monteret på en motor med luftmængdemåler.

Alle andre tilfælde vil ikke være et problem.

: 26 apr 2004, 10:17
af Yugo Turbo
biler med mapsensor vil ikke ha noget problem og det er jo det de fleste der skam-tumer kører med. iøvrigt så er der den fordel vil dump ventilen at du ikke presser din turbo lige så hårdt som uden dumpventilen. når man lukker gasspjældet kommer der en trykbølge der kommer ud på den ene eller den anden måde... baglens gennem turboen eller via dumpventilen!

: 26 apr 2004, 19:53
af 0-100
Hej

HenrikGM artiklen er beskrevet generelt og går ikke dybere ind
i emnet BOV.

Kunne du ikke beskrive hvordan de advanceret udgaver af BOV
fungere?. (såsom dobbeltstempel, kontraventileffekt)

Hilsen D