En lille advarsel - BOV, Dump Valve

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

En lille advarsel - BOV, Dump Valve

#1 Indlæg af 0-100 »

Hej!

Jeg sad og læse i et engelsk tuningsblad "MAX POWER" en artikel som
omhandler forskellige former for tuning.

Da man gennemgår opbygningen af turbomotoren støder jeg på
denne lille advarsel!.

Da jeg ved at det er meget populært at bruge BOV, Dump Valve
syntes jeg at i skal se dette udsnit af artiklen.

Hilsen D
Vedhæftede filer
Dump-Valve
Dump-Valve
Dump-Valve.JPG (58.27 KiB) Vist 1737 gange
Anders
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 12 sep 2003, 17:12
Geografisk sted: Esbjerg

#2 Indlæg af Anders »

Er der nogen der kan sige hvad der står for jeg fatter ikke en skid af det sprog :cry:

mvh Anders
Opel kadett 2,0i 16v turbo
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

Der står noget i retning af:

"Ved montering af BOV skal man være opmærksom på, at den kan LUKKE hurtigt nok.
Ellers risikerer man, at der kommer falsk luft ind gennem BOV´en, og at motoren derved kommer til at køre på for-mager-blanding, med deraf følgende risiko for motorskader...."

Os der kører diesel, er da heldigvis ligeglade.... :lol: :lol: :lol:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#4 Indlæg af 0-100 »

Hej

En oversættelse efter bedste evne.

--------------------------------------------------
Dump Valve

En anden ting man skal huske på når man
montere en dump valve.

Jeg ved hvor indbydende lydeffekten er når
den "puster ud", men det er ikke sikkert at
den vil have nogen god effekt for din motor eller
ydelse.

Grunden til det er at der er en risiko for at
BOV'en ikke lukker hurtigt nok og dermed
muliggøre adgang for sug af luft ind i systemet
som derefter bliver tilført efter airflowmeteret.

Denne ekstra tilførte luft som er kørt uden om
sensoren tilføres motorens oprindelige blandingsforhold
som derefter vil blive for mager.

Dette vil resultere i dårlig ydelse og mulig nedbud
af motor.
-------------------------------------------------------------

Hilsen D
Anders
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 12 sep 2003, 17:12
Geografisk sted: Esbjerg

#5 Indlæg af Anders »

Takker
Opel kadett 2,0i 16v turbo
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#6 Indlæg af Jakob Hansen »

Det burde da ikke være et problem hvis blot kvaliteten af ens BOV er ordentlig. Dvs dem med stempler, jeg tvivler på at membran-typen kan lukke hurtigt nok i alle tilfælde.
Billede
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#7 Indlæg af Bror Fusk »

Transitfar skrev:Os der kører diesel, er da heldigvis ligeglade.... :lol: :lol: :lol:


SÅDAN skal det sgu lyde :lol: :lol: :lol:
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Det er en mangel v. den artikel at det ikke fremgår præcist hvilke BOV, monteret på hvilken motorkonfiguration der er tale om.

Jeg kan kun se der kan blive et problem med en enkeltstemplet(eller en membran) BOV, hvor der ikke er nogen kontraventileffekt i, monteret på en motor med luftmængdemåler.

Alle andre tilfælde vil ikke være et problem.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#9 Indlæg af Yugo Turbo »

biler med mapsensor vil ikke ha noget problem og det er jo det de fleste der skam-tumer kører med. iøvrigt så er der den fordel vil dump ventilen at du ikke presser din turbo lige så hårdt som uden dumpventilen. når man lukker gasspjældet kommer der en trykbølge der kommer ud på den ene eller den anden måde... baglens gennem turboen eller via dumpventilen!
Brap brap brap...
Billede
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#10 Indlæg af 0-100 »

Hej

HenrikGM artiklen er beskrevet generelt og går ikke dybere ind
i emnet BOV.

Kunne du ikke beskrive hvordan de advanceret udgaver af BOV
fungere?. (såsom dobbeltstempel, kontraventileffekt)

Hilsen D
Besvar