ZX'eren får for meget benz/for lidt luft

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

ZX'eren får for meget benz/for lidt luft

#1 Indlæg af nmb1022 »

Efter ZX'erens vinterpause hvor den har fået nye kofanger, farve osv er motoren begyndt at gå dårligt (altså antallet af HK). Jeg vil skyde på der mangler ca 20hk efter test med andre biler

Den har stået stille i ca 4mnd og i mellemtiden er eneste motorændring et portet indsugningsmanifold. Jeg har portet manifoldet efter billeder og dem jeg har snakket (inkl agergaard mekka) siger at det er måden det skal gøres på.
Der er kommer alt for meget benz igennem, men dag jeg ikke har ændret motorstyring, dysser og trykket stadig er det samme er det vel mangel på luft?? Altså sandsynligvis manifoldet den er gal med :-(

Nåhh men fik en kammi til at smide den på tester og den viser for fed blanding (surprise :lol: ) og vi slettede fejlen men det hjalp ikke. Lambdasonden er ca et år gammel, men har banket så meget på bundet af bilen at den flækkede svejsningen på møtrikken for et stykke tid siden (er bikset) Men kan lambdasonden lave så meget rod i styringen?? Den burde vel ikke ha noget at sige med fuld pedal oppe i rpm?

Hvad er jeres ideer?? lambda, manifold eller xxxxxxx??

Morten VJ/Henrik GM> Det er jo guf for jer drenge, gi et bud
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Defekt motortemp føler, eller dårlige forbindelser til denne!
Motorstyringen tror at den kører for kold, og der er konstant choker tilskud på.
Tror heller ikke på at lambdasensoren bliver brugt som reference ved fuldlast, men franskmænd har nogle underlige ideer en gang i mellem.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

#3 Indlæg af Morten Fog »

morten VJ-> lyder meget fornuftigt med den motortemp føler.. har en kammi der har en kadett og den havde en dårlig temp-føler og gik derfor meget dårligt og røg meget sort... den blev skiftet (85kr+moms) og køre nu som en drøm(tyskdrøm)....

NMB1022-> hvis du ikke gider skifte dem for at finde ud af at den ikke fejler noget, kan du måle hvilken modstand den har når motoren er kold og så igen når den er varm. hvis det er en normal bosch føler skal den vise 2-3 Kohm kold og nogle 100 ohm varm. og hvis den ikke er til at komme til at måle på, når den sidder i, så ud med den og ind unden den varme hane med den.
Senest rettet af Morten Fog 20 apr 2004, 11:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#4 Indlæg af nmb1022 »

Se den havde jeg ikke hørt før, men meget muligt da den har stået stille i meget lang tid. Sidst den stod stille i en mnd røg blæsermotoren og dens termostat.
Men burde det ikke ha dukket op på testeren??
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten Fog
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Geografisk sted: Skive

#5 Indlæg af Morten Fog »

det kommer lidt an på hvad den har i modstand når du tester den.. den af min kammi's havde en lidt for stor modstand ved kold tilstand 3,5 Kohm og det tror jeg ikke en tester fanger, men gik helt amok når den blev varm, svingede mellem 22Kohm og 0...
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

NMB1022 skrev:Men burde det ikke ha dukket op på testeren??

Næh, ikke nødvendigvis.
Hvis føleren fortæller testeren, at motoren er minus 20 celcius, så er dette jo netop testerens opfattelse af virkeligheden.
Også selv om man står nede i Sahara....

På nogle testsystemer kan man se, hvad den enkelte føler fortæller testeren, mens andre testsystemer bare melder "OK" eller "Udenfor Specifikationer..."
Og minus 20 Celcius er INDENFOR specifikationer.

Hvis du har data for værdierne, kan du evt. prøve at erstatte føleren med et potmeter.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#7 Indlæg af Mads B (dk) »

jeg har også haft probs med min motortemp føler, men det var nu stikket..... og det skal siges at den er umulig at starte når der ikke er forbindelse..... den kan godt køre hvis den er over 3000omdr når den mister forbindelsen, men udstødningen bliver rødeglødende på grunde af den uforbrændte benzin som futter af dernede.
Billede
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#8 Indlæg af nmb1022 »

Skal over til en kammi på citroen i morgen og der tjekker vi lige alle de gode forslag. Så må vi håbe den bliver klar til 1 maj så jeg kan gøre vandel usikker
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Gæst

#9 Indlæg af Gæst »

vandel d. 1 maj ????
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#10 Indlæg af nmb1022 »

Danmarks hurtigste Peugeot er den 1. maj på vandel
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Besvar