Beton fyldt motorblok???? (hvorfor det??)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Beton fyldt motorblok???? (hvorfor det??)

#1 Indlæg af Lars E »

Sad lige og læste i et engelsk bil blad.
Der bliver der engang i mellem skrevet at der er fyldt beton i motorbloken, hvist mest amerikaner biler der bliver brugt til drag race og med meget NOS.

Hvorfor dog det, det er da en sjov måde at gøre en alerede tung motor, endnu tungere på. Er det så de kan holde til det enorme moment/Hk. det præsser ud af de gamle motore????
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Jeg har hørt to versioner...

-Den ene skulle være for at få motoren til at ligge mere roligt. Giver ikke meget mening i mine øre.

-Den anden skulle være for at beton op og ligge rungt om forbrændingskammeret for at støtte det. Altså så det ikke udvider så meget/flækker under det enerme tryk. Men altså... Vil det mon så sige at der slet ikke er noget vand i nærheden af cylinderforingen? Det lyder da ikke ret smart i mine øre... Dessuden skulle man tro at når jernet udvider sig og betonen ikke udvider sig ret meget. Mon ikke det giver noget bøvl?

v/h christian
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Re: Beton fyldt motorblok???? (hvorfor det??)

#3 Indlæg af Jakob Hansen »

Lars E skrev:Sad lige og læste i et engelsk bil blad.
Der bliver der engang i mellem skrevet at der er fyldt beton i motorbloken, hvist mest amerikaner biler der bliver brugt til drag race og med meget NOS.

Hvorfor dog det, det er da en sjov måde at gøre en alerede tung motor, endnu tungere på. Er det så de kan holde til det enorme moment/Hk. det præsser ud af de gamle motore????


Det er mange heste de presser ud af motoren, det har du ret i. Men jeg er absolut ikke imponeret når man ser på litter effekten. Ofte henter de 1000hk på over 8 liter - MED NOS!
Litereffekter er i mange tilfælde ikke mere end på en tunet 1300 motor :roll:
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Betonfyldning, som ikke er alm. betong bruges hovedsagligt i dragracing til at forstærke cylindervæggene, således at de ikke deformerer ved et meget højere forbrændingstryk.
Der er mange der fylder blokken op til drænhullet i blokken med det ønske at kunne køre på gaden, og det påståes at kunne holde, men i bund og grund er det kun til 402m hvor blokken er for svag til den ønskede tuningsgrad.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#5 Indlæg af Lars E »

Ok, mange tak, så blev jeg lidt klovere i dag også.
Var selv kommet til samme kongklusion, var bare ikke helt sikker på at jeg havde forstået det rigtigt (det med egne oversættelser kan let misforstås engang i mellem), ville bare være sikker på at jeg læste det rigtigt.

Tænk på ham der fandt på det første gang "jeg tror jeg fylder min motor op med beton" , og tænk på hvad hans kammarater har tænkt da han fortalte det til dem første gang.(de må sku havde troet at han har sniffet for meget NOS.) Hi hi hi......
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

grunden til man gør er at man vil støtte/afstive forringen. mange motorer har brug for det ved virkelig extrem tuning med trykladning og eller N2O. man kan bruge forskellige materialer til det, bla. fiber forstærket flydespartel! den nederste halvdel af cylinderen tager ikke imod ret meget varme alligevel så på den måde er det intet problem. på en HONDA motor hvor foringerne står uden støtte på det øverste stykke, bruger man en stålplade af samme grund! har en kammerat der er ved at bygge en VOLVO motor (turbo) der også skal fyldes halvt. men det er kun ved voldsom tuning dette er aktuelt. MVH. søren PS. HAVNER du kan bare spørge! så skal de erfarne nok forklare!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:grunden til man gør er at man vil støtte/afstive forringen. mange motorer har brug for det ved virkelig extrem tuning med trykladning og eller N2O. man kan bruge forskellige materialer til det, bla. fiber forstærket flydespartel! den nederste halvdel af cylinderen tager ikke imod ret meget varme alligevel så på den måde er det intet problem. på en HONDA motor hvor foringerne står uden støtte på det øverste stykke, bruger man en stålplade af samme grund! har en kammerat der er ved at bygge en VOLVO motor (turbo) der også skal fyldes halvt. men det er kun ved voldsom tuning dette er aktuelt. MVH. søren PS. HAVNER du kan bare spørge! så skal de erfarne nok forklare!


Så så... Nu praler du igen Søren! Du har aldrig fyldt beton i en motor som rent faktisk kunne køre bagefter! Hvorfor vil sten have bilen på plader hvis han samtidig vil fylde bilen med beton? Jeg vil ikke mene den kan holdt til at kører på vejen med beton i blokken af lige vel...

v/h christian
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
Jeg skal til at bygge en 2.7 motor med 98mm boring (og 89,3 slag) på en Opel CIH blok, med fabriksboring på 95mm. Af denne grund fylder jeg blokcement i, for at gøre blokken mere stabil og så man ikke render ind i "uheld" med cylindervæggene. Jeg regner med at fylde knap halvt op. Motoren skal ikke tryklades men tunes med rullevippearme og spjældhuse og max. 7000 omdr. p.g.a. den store boring. Ellers kan stemplerne finde på at vippe hvis den øverste stempelring slides...!! Der er en finne der med succes har bygget en sådan motor.... men omvendt; deroppe har de taget en original 2.4 16v i400 rallymotor og sænket kompressionen med en 2.2 krumtap, sat turbo på, lagt motoren i en 70-75 Ascona A Voyage(stationcar) som de kører dragrace med... ca. 8-900 hk!! Det er da en ok litereffekt ikke...??
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

det er på ingen måde stempelringene der forhindrer stemplet i at vælte/vippe! MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Mener nu at det er stempelskørtet der forhindre det i at vælte.
Lidt ala efter en aften i byen er det hende med skørtet der forhindre en i at vælte. :lol:
Beton i en volvo blok der må være tale om mange hk.
Har læst om mange der har 400+ i en standart blok, men kender ikke til holdbarheden på længege sigt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar