Turbo diesel + motorolie = NOS efekt????
Redaktør: Moderatorer
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Turbo diesel + motorolie = NOS efekt????
Har lige et tanke eksperiment som jeg har gået og tænkt lidt på her i weekenden:
Som bekent så svis man har en gammel slidt diesel hakker, og jagger den godt op i omdrejninger, så kan de jo begynde at "spise" motorolie. Også kan den lige pluselig arbejde som bare fanden(den kan dog næsten ikke stanses igen, uden motor havari)
Spørgsmålet lyder: Hvad ville der ske hvis man monterede en dyse i indsugnings manifolden????? (sælgfølgelig så det kan styres som et NOS system) Og sprøjtede for eksempel motorolie ind.
Jeg ved godt der bedre måder at tune en diesel på, men bare som et rent tanke eksperiment, jeg vil ikke tage ansvar for hvis der er nogen der prøver og de så smadre bil, motor og andre....(det kunde jo prøves først på en gammel havefræser eller noget)
Som bekent så svis man har en gammel slidt diesel hakker, og jagger den godt op i omdrejninger, så kan de jo begynde at "spise" motorolie. Også kan den lige pluselig arbejde som bare fanden(den kan dog næsten ikke stanses igen, uden motor havari)
Spørgsmålet lyder: Hvad ville der ske hvis man monterede en dyse i indsugnings manifolden????? (sælgfølgelig så det kan styres som et NOS system) Og sprøjtede for eksempel motorolie ind.
Jeg ved godt der bedre måder at tune en diesel på, men bare som et rent tanke eksperiment, jeg vil ikke tage ansvar for hvis der er nogen der prøver og de så smadre bil, motor og andre....(det kunde jo prøves først på en gammel havefræser eller noget)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Godt tænkt, når man tager i betragtning at du kun kører på 2 cylindre....
På Transit består koldstarts-hjælpen netop i en el-styret dyse, som sidder i indsugningsmanifolden.
Dysen er en "drypper" og IKKE en "sprøjter/forstøver"
I denne dyse sidder der samtidig en kraftig glødeanordning, således at motoren i princippet får brændende dieselolie med ind sammen med indsugningsluften.
Det er min erfaring, at hvis denne dyse står åben under kørsel, så drukner motoren simpelthen, og kan næsten ikke slæbe sig selv......
Og det ryger PÆNT meget........
Men hvis man nu tog en (eller flere) elstyret dyse fra en moderne commonrail, og fik fikset et eller andet med en pumpe, som kunne levere det nødvendige tryk til disse dyser, såeee....
Jeg har faktisk tilfældigvis en gammel Transit holdene, den kunne da blive til en fin markracer....
På Transit består koldstarts-hjælpen netop i en el-styret dyse, som sidder i indsugningsmanifolden.
Dysen er en "drypper" og IKKE en "sprøjter/forstøver"
I denne dyse sidder der samtidig en kraftig glødeanordning, således at motoren i princippet får brændende dieselolie med ind sammen med indsugningsluften.
Det er min erfaring, at hvis denne dyse står åben under kørsel, så drukner motoren simpelthen, og kan næsten ikke slæbe sig selv......
Og det ryger PÆNT meget........
Men hvis man nu tog en (eller flere) elstyret dyse fra en moderne commonrail, og fik fikset et eller andet med en pumpe, som kunne levere det nødvendige tryk til disse dyser, såeee....
Jeg har faktisk tilfældigvis en gammel Transit holdene, den kunne da blive til en fin markracer....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
syntes du skal droppe ideen om motorolie... det kan lortet ikke tåle...
Hælder også mere til transitfaderens ide om extra brændstof, men det er jo ikke noget man ikke kan opnå med en chip(eller kan skrues i pumpen
).
Husk også lige på at hvis man laver den slags, så skal man lige se efter om der sidder "fast" turbo på(uden nogen form for styring, eks. aktuator).
For så hæver man ladetrykket ret voldsomt.
Hælder også mere til transitfaderens ide om extra brændstof, men det er jo ikke noget man ikke kan opnå med en chip(eller kan skrues i pumpen
Husk også lige på at hvis man laver den slags, så skal man lige se efter om der sidder "fast" turbo på(uden nogen form for styring, eks. aktuator).
For så hæver man ladetrykket ret voldsomt.
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Det skal lige siges at tanken statede efter et par pilsnere lørdageften, og jeg køre ikke selv diesel, det er kun jeg engang i mellem skruer i på arbejdet.
Det var tænkt som en slaks acc. boost. lige som NOS på benzin, bare meget billigere.
Bare endnu tanke.........
Andre gode forslag til Ekstrem billig diesel tunnig???????
Det var tænkt som en slaks acc. boost. lige som NOS på benzin, bare meget billigere.
Bare endnu tanke.........
Andre gode forslag til Ekstrem billig diesel tunnig???????
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Hvis i spørger mig... BAAAAAD IDER!!!!!!!!!!
Nu er jeg jo ikke nogen diesel haj, MEN hvis i f.eks. sætter en commenrail dyse i indsugningen eller noget ligende... så vil i jo have diesel med ind i indsugningsluften, ikk!. Kan nogen så fortælle mig hvornår denne blanding bliver antændt i den på gældende cylinder??? Når tændrøret slår en gnist??? Nej... det tror jeg heller ikke... Hvornår så?
v/h christian
Nu er jeg jo ikke nogen diesel haj, MEN hvis i f.eks. sætter en commenrail dyse i indsugningen eller noget ligende... så vil i jo have diesel med ind i indsugningsluften, ikk!. Kan nogen så fortælle mig hvornår denne blanding bliver antændt i den på gældende cylinder??? Når tændrøret slår en gnist??? Nej... det tror jeg heller ikke... Hvornår så?
v/h christian
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
-
Gæst
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
hmmm så vidt jeg ved så er ideen bag NOS at når det når in hvis temp, så frigiver det sin egen volume x antal gange i ilt.. (ret mig hvis jeg tager fejl)... denne temp opnår man i en benzin motor når brændstoffet antændes. MEN i en diesel motor er der jo et noget højere komp forhold og som følge deraf også en noget mere voldsom temp udvikling hvilket så leder frem til at NOS ville "frigive" sig ALT for tidlig hvilket jo egentlig kunne resultere i et bagslag, altså at stemplet nærmest ville blive trykket baglæns med højt forøget motorslid til følge... måske enda et ben ud gennem siden
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850