Turbo diesel + motorolie = NOS efekt????

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Fåretrukne brændstof

Afstemning sluttede 08 mar 2004, 16:31

Benzin
29
88%
Diesel
2
6%
Alkohold etc...
0
Ingen stemmer
En blandin af alle 3.
2
6%
 
Afgivne stemmer: 33

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Turbo diesel + motorolie = NOS efekt????

#1 Indlæg af Lars E »

Har lige et tanke eksperiment som jeg har gået og tænkt lidt på her i weekenden:

Som bekent så svis man har en gammel slidt diesel hakker, og jagger den godt op i omdrejninger, så kan de jo begynde at "spise" motorolie. Også kan den lige pluselig arbejde som bare fanden(den kan dog næsten ikke stanses igen, uden motor havari)

Spørgsmålet lyder: Hvad ville der ske hvis man monterede en dyse i indsugnings manifolden????? (sælgfølgelig så det kan styres som et NOS system) Og sprøjtede for eksempel motorolie ind.

Jeg ved godt der bedre måder at tune en diesel på, men bare som et rent tanke eksperiment, jeg vil ikke tage ansvar for hvis der er nogen der prøver og de så smadre bil, motor og andre....(det kunde jo prøves først på en gammel havefræser eller noget)
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#2 Indlæg af Transitfar »

Godt tænkt, når man tager i betragtning at du kun kører på 2 cylindre.... :wink:
På Transit består koldstarts-hjælpen netop i en el-styret dyse, som sidder i indsugningsmanifolden.
Dysen er en "drypper" og IKKE en "sprøjter/forstøver"
I denne dyse sidder der samtidig en kraftig glødeanordning, således at motoren i princippet får brændende dieselolie med ind sammen med indsugningsluften.
Det er min erfaring, at hvis denne dyse står åben under kørsel, så drukner motoren simpelthen, og kan næsten ikke slæbe sig selv...... :cry:
Og det ryger PÆNT meget........ :shock:
Men hvis man nu tog en (eller flere) elstyret dyse fra en moderne commonrail, og fik fikset et eller andet med en pumpe, som kunne levere det nødvendige tryk til disse dyser, såeee....
Jeg har faktisk tilfældigvis en gammel Transit holdene, den kunne da blive til en fin markracer.... :lol:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#3 Indlæg af hYe »

syntes du skal droppe ideen om motorolie... det kan lortet ikke tåle...
Hælder også mere til transitfaderens ide om extra brændstof, men det er jo ikke noget man ikke kan opnå med en chip(eller kan skrues i pumpen :P ).
Husk også lige på at hvis man laver den slags, så skal man lige se efter om der sidder "fast" turbo på(uden nogen form for styring, eks. aktuator).
For så hæver man ladetrykket ret voldsomt.
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#4 Indlæg af Lars E »

Det skal lige siges at tanken statede efter et par pilsnere lørdageften, og jeg køre ikke selv diesel, det er kun jeg engang i mellem skruer i på arbejdet.

Det var tænkt som en slaks acc. boost. lige som NOS på benzin, bare meget billigere.

Bare endnu tanke.........

Andre gode forslag til Ekstrem billig diesel tunnig???????
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Hvis i spørger mig... BAAAAAD IDER!!!!!!!!!!

Nu er jeg jo ikke nogen diesel haj, MEN hvis i f.eks. sætter en commenrail dyse i indsugningen eller noget ligende... så vil i jo have diesel med ind i indsugningsluften, ikk!. Kan nogen så fortælle mig hvornår denne blanding bliver antændt i den på gældende cylinder??? Når tændrøret slår en gnist??? Nej... det tror jeg heller ikke... Hvornår så?

v/h christian
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

Nu når vi lige er ved emnet i øvrigt... Hvorfor ikke bruge NOS på diesel??? Lige udmiddelbart kan jeg da ikke se hvorfor det ikke skulle virke!... Det skulle nok være et tørt system jo og så skulle der laves noget om på brænstof systemet... men...
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#7 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Tjah, det må da være nemmere at lave på en diesel, den kan jo hverken gå for magert, eller noget..
Det er bare underligt, at ingen bruger det. Det må skabe problemer andre steder :?:
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Gæst

#8 Indlæg af Gæst »

@ havneren : siden hvornår er der tændrør i en dieselmotor???? der bliver snakket om dieselmotortuning, gomorgen :roll:
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#9 Indlæg af Bror Fusk »

hmmm så vidt jeg ved så er ideen bag NOS at når det når in hvis temp, så frigiver det sin egen volume x antal gange i ilt.. (ret mig hvis jeg tager fejl)... denne temp opnår man i en benzin motor når brændstoffet antændes. MEN i en diesel motor er der jo et noget højere komp forhold og som følge deraf også en noget mere voldsom temp udvikling hvilket så leder frem til at NOS ville "frigive" sig ALT for tidlig hvilket jo egentlig kunne resultere i et bagslag, altså at stemplet nærmest ville blive trykket baglæns med højt forøget motorslid til følge... måske enda et ben ud gennem siden
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#10 Indlæg af nmb1022 »

Jeg vil også mene at kompressionen er ALT for høj, men hvis der er nogen der vil prøve kan det vel nok arrangeres
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Besvar