Når svenskere tuner!(småvoldsomt!)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Når svenskere tuner!(småvoldsomt!)

#1 Indlæg af HenrikGM »

http://www.europeancarweb.com/features/0402ec_volvo/

Teksten taler næsten for sig selv.

595hk er ikke nok til at bygge sveriges hurtigste 240, men 1000hk og et NOS skud, skulle kunne tvinge vognen op til Sveriges hurtigste 240.

Arrigt nok!

Man skal altså overveje det en gang eller to når man stiller op ved siden af en 240 i sverige! OGSÅ om man så kørte YZF R1.....

259km/t i 4 gear, og 5 har han ikke lige prøvet at køre ud.....nå??

Fantastisk at han tør! Vindmodstanden er vel af bibelsk proportioner!?
Man kan sgu nok mærke det hvis man bliver overhalet!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#2 Indlæg af HellRaizher »

Hehe... :twisted:

Ja, der er sgu ik' noget bedre end en gammel Volvo :D 8)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

RIGTIG FIN TRAKTOR! der er nok lige et par ting der ikke var gået ustraffet igennem i et SVENSK blad, street legal og sveriges hurtigste! gusten det er den! MVH. søren
bo
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 26 aug 2003, 11:35

#4 Indlæg af bo »

So what'll she do? This mother of all Volvos has only been to the dragstrip once, where it did it's best to liquefy the 225/45-series Pirelli rear tires, but still turned an 11.91-sec. 1/4-mile. More telling is the trap speed, a brisk 122 mph. "With the 7800 rpm rev limit, it works out to 259 kph in fourth [160 mph]...I've never been to redline in fifth, but with that rev limit, it works out to 290-something kph." That's 180-something mph.

nu håber jeg ikk jeg ødelægger alt det sjove, men næsten 12 sek. 402m og 260 i 4gear det gør en yzf R1 = ca. 10 sek og 275 ( på speedoet ) i 5gear ( har 6 gear/ 6gear viser 300 på speedoet ).

men for pokker den bil lyder ret vild, specielt med låste baghjul! ;-)
det giver sikkert en ret særpræget og sjov kørestil på de mindre veje :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

enig i R1 dataene, det har jeg bare aldrigt set nogen komme i nærheden af på en dragstrip, når det kom til stykket.

Når man står og kigger på de MCister der forsøger lykken på vandel, så er det faktisk langt de færreste der kører i nærheden af lave 12sek tider. Ved godt en R1 er opgivet til disse fantom ydelser, og kan sikkert godt gøre det, men man ser det bare ikke målt. Men hurtigt er det.

Jeg er specielt imponeret over at han gør det på gadedæk. Næsten alle jeg har set køre høje11sek har haft slicks.

Det er tovli at hive den effekt på en B21ET blok(den er sgu over 30 år gammel i design!) og manden vil ha 1000hk ud af den..evt plus nos.

Der mangler lige lidt info om kobling og gearkasse der! Det er ihvertfald ikke en std M46II han har i den!!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#6 Indlæg af HellRaizher »

B23ET er den gamle turbo blok med rigtig smedet krumtap, store hoved lejer, stærkere plejstænger og smedet stempler.

De nyere B230ET / FT er ikke li' så stærke. Deres plejstænger er kun 9mm bredde på det smalleste punkt, hvor B23'erens er 13mm.
B230xx har også mindre hovedlejer og normale stempler med lav komp.

Gearkassen kunne være en M90 (Fra 900 serien) som er forstærket eller en anden speciel gearkasse.
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#7 Indlæg af HellRaizher »

Det skal så lige siges at i 91- går Volvo tilbage til de store hovedlejer fra B23'eren og laver plejstængerne lidt stærkere igen.
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#8 Indlæg af HellRaizher »

Argh... Jeg læste det som B23 ikke B21... never mind så :oops:

Men så kom der da lidt om en B23 :D (Hvis nogen var interreseret)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Det er tovli at hive den effekt på en B21ET blok(den er sgu over 30 år gammel i design!) og manden vil ha 1000hk ud af den..evt plus nos.

Der mangler lige lidt info om kobling og gearkasse der! Det er ihvertfald ikke en std M46II han har i den!!


Hvilket bare beviser at de gamle traktor ingenørere lavede et solidt stykke arbejde.

Det var først da de begyndte at tmke på benzin økonomi at filmen knækkede.

Mht gearkasser er der en del muligheder

en gammel getrag

en m45/M47 med ligeskårne tænder (husk hørerværn)

en T5 fra en ford mustang

en m90 volvo gearkasse

har selv gået og drømt om en T56 gearkasse, men hvem har brug for et 6 gear med en udveksling på 0,5/1

Mvh

Morten
Senest rettet af Morten VJ 23 feb 2004, 21:09, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#10 Indlæg af HellRaizher »

Der er også nogen som bruger BMW gearkasser...
Man kan købe et konverterings kit i Sverige så man kan sætte gearkassen fra en BMW 635 CSi på 8)
Besvar