intercooler på turbodiesel.
Redaktør: Moderatorer
-
Gæst
intercooler på turbodiesel.
jeg er ved at montere intercooler på en gammeldags turbodiesel maskine, og har en ide om at måle indsugnings luftens temperatur med og uden intercooleren.
kan intercooleren blive for stor?
kan luften blive for kold?
hvad vil være en optimal temperatur?
Hvis jeg skal have mere effekt skal jeg også bruge mere brændstof, hvordan det, for der er vil en grænse for hvor meget der kan skrues på pumpen??
kan intercooleren blive for stor?
kan luften blive for kold?
hvad vil være en optimal temperatur?
Hvis jeg skal have mere effekt skal jeg også bruge mere brændstof, hvordan det, for der er vil en grænse for hvor meget der kan skrues på pumpen??
- Slumf
- Junior Medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 17 feb 2004, 15:54
- Geografisk sted: Danmark
Hejsa...
Intercooleren kan ikke blive for stor (Med mindre du ik har plads til den)
Jo koldere luft jo bedre...
Hvad angår luftens temp. ved jeg ik hvad der er optimalt, men jo koldere jo mere føde kan den klare ; )
Pumpen på en diesel kan skrues temmelig meget (Det er ik sundt, men det gi´r godt - Så længe det varer)
Håber du kan bruge det til noget
Intercooleren kan ikke blive for stor (Med mindre du ik har plads til den)
Jo koldere luft jo bedre...
Hvad angår luftens temp. ved jeg ik hvad der er optimalt, men jo koldere jo mere føde kan den klare ; )
Pumpen på en diesel kan skrues temmelig meget (Det er ik sundt, men det gi´r godt - Så længe det varer)
Håber du kan bruge det til noget
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
Tjah. En IC's størrelse betyder ikke alt.
På min 205'er kører jeg med en IC fra en Ford? , og den er knapt 30x30x5 cm, men jeg kan tydeligt mærke forskel i temp. på trykrøret før/efter cooleren.
Efter motorvejs kørsel, er det ene brandvarmt, og det andet, nærmest koldt.
Så, nøjes med en lille cooler i starten..
På min 205'er kører jeg med en IC fra en Ford? , og den er knapt 30x30x5 cm, men jeg kan tydeligt mærke forskel i temp. på trykrøret før/efter cooleren.
Efter motorvejs kørsel, er det ene brandvarmt, og det andet, nærmest koldt.
Så, nøjes med en lille cooler i starten..
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Du kan hælde en hvilken som helst IC i som du har plads til, bare den ikke ikke er for lille.
Den skal faktisk stilles i pumpen hvis du montere IC, da den ellers vil få for lidt brændstof når der kommer tryk på systemet.
Det vil formentligt ikke være specielt mærkbart, men du vil se en helt anden reaktion i motoren når du for hældt noget mere juice i.
Men hvis du aldrig har rodet med den slags før, så henvend dig til en som kan.
Din moment kurve vil også blive noget anderledes, trykket vil komme mere pludseligt end det plejer(forudsat pedalen er i bund
).
God fornøjelse...
Den skal faktisk stilles i pumpen hvis du montere IC, da den ellers vil få for lidt brændstof når der kommer tryk på systemet.
Det vil formentligt ikke være specielt mærkbart, men du vil se en helt anden reaktion i motoren når du for hældt noget mere juice i.
Men hvis du aldrig har rodet med den slags før, så henvend dig til en som kan.
Din moment kurve vil også blive noget anderledes, trykket vil komme mere pludseligt end det plejer(forudsat pedalen er i bund
God fornøjelse...
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Min turbo-diesel har ikke intercooler, og pumpen er en mekanisk pumpe, som er elektronisk styret.
Hvis jeg monterer en intercooler, så kan jeg nemt manipulere styremodulet til at tro, at indsugningsluften er 25-30 grader koldere, end den egentlig er.
Lufttemperaturføleren sidder nemlig FØR turboen, mærkværdigvis.
Men vil sådan et lille trick ikke øge både moment og Hk???
Hvis jeg monterer en intercooler, så kan jeg nemt manipulere styremodulet til at tro, at indsugningsluften er 25-30 grader koldere, end den egentlig er.
Lufttemperaturføleren sidder nemlig FØR turboen, mærkværdigvis.
Men vil sådan et lille trick ikke øge både moment og Hk???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
classicford
- Medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 30 aug 2003, 17:44
- Geografisk sted: østjylland
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
I princippet har man jo samme problemstilling med en benzin-indsprøjtning........
Jo koldere luft, desto mere brændstof er der "plads" til.
Men er der nogen, som har prøvet "kun" at montere intercooler, og så lige manipulere med styremodulet????
Måske kan man på en standard-bil hente lidt ved blot at fortælle styremodulet, at vi kører rundt i 30 graders frost???
Brændstoffets art er ligegyldig. Det handler bare om at brænde så meget af som muligt, så hurtigt som muligt, i det rette øjeblik.
Og så naturlligvis det rigtige sted...
Jo koldere luft, desto mere brændstof er der "plads" til.
Men er der nogen, som har prøvet "kun" at montere intercooler, og så lige manipulere med styremodulet????
Måske kan man på en standard-bil hente lidt ved blot at fortælle styremodulet, at vi kører rundt i 30 graders frost???
Brændstoffets art er ligegyldig. Det handler bare om at brænde så meget af som muligt, så hurtigt som muligt, i det rette øjeblik.
Og så naturlligvis det rigtige sted...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Problemet med denne ret grove måde at snyde ecuen på er at brændstoftilskuddet er konstant, og vil derfor gå ud over brændstof økonomien, og måske motorens gangkultur.
Hvis ecuen er meget smart vil den sende en fejlmeddelse og gå i nødprogram, favel dejlige effekt forøgelse og goddag fejlsøgning.
Har selv forsøgt at snyde en luftmængdemåler med varierende fjeder forspænding, og varierende resultat.
Det bedste vil værer en programmerbar snyde boks der monteres på moderne turbo diesler, med et ret godt resultat.
MVH
Morten
Hvis ecuen er meget smart vil den sende en fejlmeddelse og gå i nødprogram, favel dejlige effekt forøgelse og goddag fejlsøgning.
Har selv forsøgt at snyde en luftmængdemåler med varierende fjeder forspænding, og varierende resultat.
Det bedste vil værer en programmerbar snyde boks der monteres på moderne turbo diesler, med et ret godt resultat.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Angående luft temp. Så kan jeg huske fra den gang jeg var i lære, at den optimale temp. lige på ca. 20,4c. (teoredisk) når den er på vej ned i cylinderen.
Der er det bedste kompromis mellem ilt mængde og luft/iltens træhed.
For varm = mindre ilt.
For kold = Noget med at ilten brænder for langsomt (det er altså et stykke tid siden jeg var i lære)
I praktis vil det nok sige så kolt som muligt, da hvis man køre rundt om someren så er der jo mange gange der er omkring 14-20c. Så bliver det jo svært at få den ned på godt 20 c. inde i motoren.
Ret mig hvis jeg tager fejl. hved bare at min den går bedst ved en temp. på omkring 20c. værken koldere eller varmere (målt mellem luft filter og karburator)
Der er det bedste kompromis mellem ilt mængde og luft/iltens træhed.
For varm = mindre ilt.
For kold = Noget med at ilten brænder for langsomt (det er altså et stykke tid siden jeg var i lære)
I praktis vil det nok sige så kolt som muligt, da hvis man køre rundt om someren så er der jo mange gange der er omkring 14-20c. Så bliver det jo svært at få den ned på godt 20 c. inde i motoren.
Ret mig hvis jeg tager fejl. hved bare at min den går bedst ved en temp. på omkring 20c. værken koldere eller varmere (målt mellem luft filter og karburator)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk