Jeg har for en uge siden fået ny kobling hos AUTOBREMSEN på min 306HDI, desværre har det vist sig at koblingshuset ikke har været fastspændt ordentligt, flere M10 bolte har simpelt hen løsnet sig og faldet ud.
Jeg har kørt forsigtigt eftersom det er en ny kobling, der skal kunne klare 430Nm+, men alligevel er det sket.
Mit spørgsmål lyder på, kan gearkassen have taget skade eftersom gearstangen begyndte at ryste meget ved normal kørsel, samt svært at få den i gear, hvilke andre til skal kontrolleret for evt. skade når koblingshuset ikke har været fastspændt ordentligt
Har iøvrigt oplevet at koblingspedalen gik helt bund af sig selv, for derefter at virke igen efter 10min.
Mads
Hjælp problemer med kobling på 306HDI
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvis problemet er der efter fastspænding af gearkasse. Kan problemet ligge inde i gearkassen. Men kontroller først om dine gearstangsforbindelser er blevet vredet, pgaf løs gearkasse.
Mht. din kobling lyder det som luft i hydraulikken så prøv at udlufte din kobling.
MVH
morten
Mht. din kobling lyder det som luft i hydraulikken så prøv at udlufte din kobling.
MVH
morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Når du siger koblingshuset... Mener du så gearkassen eller hvordan? HVOR løst har det kommet til at sidde?
Hvis det er din gearkasse der faktisk har været ved at falde af og den har siddet direkte løst, så kan systemet meget vel have taget skade i forbindelsen mellem motoren og gearkassen.
v/h christian
Hvis det er din gearkasse der faktisk har været ved at falde af og den har siddet direkte løst, så kan systemet meget vel have taget skade i forbindelsen mellem motoren og gearkassen.
v/h christian
-
Gæst
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det lyder dyrt kan du sige bukkede skiftegafler pga. en kobling der ikke har koblet helt ud
MVH
Morten
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Hvis jeg fik sådan en bil mellem hænderne, ville jeg da starte med at skrue tingene sammen
, altså spænde gearkassen ordentligt fast på motorblokken.
I et tilfælde som dette, hvor boltene har løsnet sig, skal man naturligvis allerførst kontrollere samtlige gevind. Selv et bundpropgevind, som jo ikke er belastet, går jo sommetider i stykker......(et bundkar til en Grand-Voyager koster 1110,- plus montering plus moms, har jeg lige erfaret...)
Når så motoren og gearkassen er spændt korrekt sammen, så sætter man sig ind i bilen, og træder på koblingspedalen.
Hvis koblingspedalen føles bare en lille smule underlig, så prøver man lige en køretur i en tilsvarende bil, inden man atter tester koblingspedalen på problembarnet...
Når man til sidst er tilfreds med koblingspedalen, SÅ prøvekører man bilen.
Nu mangler vi bare at få at vide, hvordan bilen reagerer efter sådan en omgang.
I et tilfælde som dette, hvor boltene har løsnet sig, skal man naturligvis allerførst kontrollere samtlige gevind. Selv et bundpropgevind, som jo ikke er belastet, går jo sommetider i stykker......(et bundkar til en Grand-Voyager koster 1110,- plus montering plus moms, har jeg lige erfaret...)
Når så motoren og gearkassen er spændt korrekt sammen, så sætter man sig ind i bilen, og træder på koblingspedalen.
Hvis koblingspedalen føles bare en lille smule underlig, så prøver man lige en køretur i en tilsvarende bil, inden man atter tester koblingspedalen på problembarnet...
Når man til sidst er tilfreds med koblingspedalen, SÅ prøvekører man bilen.
Nu mangler vi bare at få at vide, hvordan bilen reagerer efter sådan en omgang.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..