Natriumkølede ventiler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
daywalker

Natriumkølede ventiler

#1 Indlæg af daywalker »

hvor kan finde sådan nogle ventiler :lol:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Mig bekendt er en Volvo 240Turbo og visse turboladede ældre audier det eneste sted de er at finde, men der er nok flere.

Hvorfor vil du bruge dem??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

troede egentligt det var noget man brugte i gamle dage. overrasket over der er nogen her der ved noget om sådan nogle! tror ikke de er nødvendige, men held med at finde dem! MVH. søren
corrado vr6
Senior Medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#4 Indlæg af corrado vr6 »

Rs Turbo har dem også..
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#5 Indlæg af nmb1022 »

Jeg syntes da også at det blev eftermonteret på en v6 4motion i et af de gamle V-max. Det var vist en vold vild Bora fra et anderkendt firma. Hvorfor er de forældede (sådan noget ved jeg absolut intet om)
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

hvorfor de ikke bliver brugt ret meget mere?måske fordi der nu er mere styr på egt mm. pga. bedre motorstyrring? eller måske fordi de fleste motorer nu er med mange (SMÅ) ventiler med tynde stammer? de std. motorer der er nævnt i denne sammenhæng er vel alle 20år gamle! men det er naturligvis ikke ens betydende med at det ikke stadig dur! MVH. søren
Morten TN
Junior Medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 08 jul 2003, 23:39

#7 Indlæg af Morten TN »

Både VW's G60 og 16v motore har natriumkølede udstødningsventiler.
Mvh
Morten
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#8 Indlæg af Yugo Turbo »

hmm, hvad er det lige natrium kølede ventiler... ja ordene forstår jeg godt, men hvordan er teknikken bag?
Brap brap brap...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Ventilen er hul og hulrummet fyldt med natrium. Natruim er et metal, og dette metal smelter og "plasker frem og tilbage" i ventilen, og skulle kunne lede varmen hurtigere væk.

Teknologien er ret gammel, og idag kan man diskutere om den har sin berettigelse. Det findes idag materiale typer der er stærke nok i sig selv.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#10 Indlæg af Yugo Turbo »

takker for det fine svar, egentlig smart, men sikkert ret dyrt at fremstille
Brap brap brap...
Billede
Besvar