Side 1 af 2
BOV på RST
: 05 feb 2004, 18:42
af Jakob Hansen
Hej!
Jeg har netop anskaffet mig SFS-slanger og en BOV til Escort RST. Det er jo ikke noget problem at sætte det hele til. Men én ting kan jeg ikke helt genneskue:
På BOV´en sidder der en lille studs (ca. 4-5mm i dia.). Jeg er blevet fortalt at man skal forbinde den studs med vukum-slangen der går fra indsugningsmanifoldet og hen til bremsekraftforstærkeren, via et T-rør.
Jeg ville høre om dette virkelig kunne passe, for det er jo lidt noget møg at skære sin vukumslage over uden at det var nødvendigt.
Jeg har kigget på alle de billeder af motorrum i turbobiler med BOV på bilgalleri.dk. Men jeg kan ikke rigtigt kloges af noget.
Så hvad skal den studs forbindes med, og hvad gør den egentlig godt for?
: 05 feb 2004, 19:12
af Mark
Her kan du se svaret

: 05 feb 2004, 20:03
af Jakob Hansen
Oookay, nu kan jeg se det. Lige et lille dumt spørgsmål til: den slange men fører studsen hen til, er det til noget ladetryks ur, eller måske en slange der fortæller trykket til boksen?
Du ved vel ikke hvorfor man engentlig skal trække den slange vel?
: 05 feb 2004, 20:04
af Jakob Hansen
Laver en RST egentlig nok tryk ved standart ladetryk til at man kan få en BOV til at åbne. Den BOV jeg har er købt hos Bruno.
: 05 feb 2004, 20:16
af Nolan
Slangen fra BOV'en hen til manifolden er referencen efter spjældet. Selve BOV-studsen er koblet ind før spjældet.
Når trykket bagved spjældet er mindre end det foran, åbner BOV'en.
Tit kan BOV'en justeres, så man kan indstille den trykforskel, der skal til for at åbne den.
Mvh
Nolan
: 05 feb 2004, 21:09
af Jakob Hansen
Nolan skrev:Slangen fra BOV'en hen til manifolden er referencen efter spjældet. Selve BOV-studsen er koblet ind før spjældet.
Når trykket bagved spjældet er mindre end det foran, åbner BOV'en.
Tit kan BOV'en justeres, så man kan indstille den trykforskel, der skal til for at åbne den.
Mvh
Nolan
Øhh, det forstod jeg ikke ret meget af. Når man snakker om BOV, så ligner jeg lidt ham der er i din profil
jeg troede at bov´en blev åbnet ved at der opstod tryk i systemet når spjældet er lukket.
Den bov jeg har kan ikke justeres, så kan man ikke bare køre uden den slange?
: 05 feb 2004, 21:30
af mikRST
når du slipper gassen vil der komme vakum efter spjældet og det vil få bov'en til at åbne. så du skal have den slange på din bov.
: 06 feb 2004, 21:43
af Jakob Hansen
mikRST skrev:når du slipper gassen vil der komme vakum efter spjældet og det vil få bov'en til at åbne. så du skal have den slange på din bov.
Okay, nu forstår jeg. Kan man ikke sige at BOV´en er "dobbelt virkende"? Den åbner jo både ved at der er et tryk på den ene sider der vil presse stemplet ud, og så et vakun på den anden der vil trække det ud.
Og så har jeg et sidste spørgsmål. På min RST er der sat et manometer ind der måler ladetrykket. Det er også sat ind vha. af et t-stykke på den selv samme slange som studsen på BOV´en skal forbindes med.
Er det i den forbindelse lige meget hvilken der sidder tættest på spjældet?
Når jeg nu skal sætte t.stykke og slange på. Er det ikke bare fint nok med noget sprinklerslage og et t-stykke fra nogle sprinklerdyser?
: 06 feb 2004, 21:54
af Morten VJ
Sprinkler slange er ikke beregnet til den påvirkning der er fra en indsugnings manifold: VARME, OLIE, BENZINDAMPE.
Brug der for en kraftig vacumslange ala en slange til strømfordeleren. For lang og uproblematisk funktion.
MVH
Morten
: 07 feb 2004, 08:27
af Jakob Hansen
Morten VJ skrev:Sprinkler slange er ikke beregnet til den påvirkning der er fra en indsugnings manifold: VARME, OLIE, BENZINDAMPE.
Brug der for en kraftig vacumslange ala en slange til strømfordeleren. For lang og uproblematisk funktion.
MVH
Morten
Hmm, sådan en slange ligger jeg desværre ikke inde med, ej heller t-stykker.
Nogen der ved hvor man finder disse ting?