BOV på RST

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

BOV på RST

#1 Indlæg af Jakob Hansen »

Hej!

Jeg har netop anskaffet mig SFS-slanger og en BOV til Escort RST. Det er jo ikke noget problem at sætte det hele til. Men én ting kan jeg ikke helt genneskue:
På BOV´en sidder der en lille studs (ca. 4-5mm i dia.). Jeg er blevet fortalt at man skal forbinde den studs med vukum-slangen der går fra indsugningsmanifoldet og hen til bremsekraftforstærkeren, via et T-rør.

Jeg ville høre om dette virkelig kunne passe, for det er jo lidt noget møg at skære sin vukumslage over uden at det var nødvendigt.
Jeg har kigget på alle de billeder af motorrum i turbobiler med BOV på bilgalleri.dk. Men jeg kan ikke rigtigt kloges af noget.
Så hvad skal den studs forbindes med, og hvad gør den egentlig godt for?
Billede
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

#2 Indlæg af Mark »

Her kan du se svaret 8)

Billede
Vedhæftede filer
rst_bov.jpg
rst_bov.jpg (25.45 KiB) Vist 1820 gange
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#3 Indlæg af Jakob Hansen »

Oookay, nu kan jeg se det. Lige et lille dumt spørgsmål til: den slange men fører studsen hen til, er det til noget ladetryks ur, eller måske en slange der fortæller trykket til boksen?

Du ved vel ikke hvorfor man engentlig skal trække den slange vel?
Billede
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#4 Indlæg af Jakob Hansen »

Laver en RST egentlig nok tryk ved standart ladetryk til at man kan få en BOV til at åbne. Den BOV jeg har er købt hos Bruno.
Billede
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#5 Indlæg af Nolan »

Slangen fra BOV'en hen til manifolden er referencen efter spjældet. Selve BOV-studsen er koblet ind før spjældet.

Når trykket bagved spjældet er mindre end det foran, åbner BOV'en.
Tit kan BOV'en justeres, så man kan indstille den trykforskel, der skal til for at åbne den.

Mvh
Nolan
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#6 Indlæg af Jakob Hansen »

Nolan skrev:Slangen fra BOV'en hen til manifolden er referencen efter spjældet. Selve BOV-studsen er koblet ind før spjældet.

Når trykket bagved spjældet er mindre end det foran, åbner BOV'en.
Tit kan BOV'en justeres, så man kan indstille den trykforskel, der skal til for at åbne den.

Mvh
Nolan


Øhh, det forstod jeg ikke ret meget af. Når man snakker om BOV, så ligner jeg lidt ham der er i din profil :D

jeg troede at bov´en blev åbnet ved at der opstod tryk i systemet når spjældet er lukket.
Den bov jeg har kan ikke justeres, så kan man ikke bare køre uden den slange?
Billede
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#7 Indlæg af mikRST »

når du slipper gassen vil der komme vakum efter spjældet og det vil få bov'en til at åbne. så du skal have den slange på din bov.
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#8 Indlæg af Jakob Hansen »

mikRST skrev:når du slipper gassen vil der komme vakum efter spjældet og det vil få bov'en til at åbne. så du skal have den slange på din bov.


Okay, nu forstår jeg. Kan man ikke sige at BOV´en er "dobbelt virkende"? Den åbner jo både ved at der er et tryk på den ene sider der vil presse stemplet ud, og så et vakun på den anden der vil trække det ud.

Og så har jeg et sidste spørgsmål. På min RST er der sat et manometer ind der måler ladetrykket. Det er også sat ind vha. af et t-stykke på den selv samme slange som studsen på BOV´en skal forbindes med.
Er det i den forbindelse lige meget hvilken der sidder tættest på spjældet?

Når jeg nu skal sætte t.stykke og slange på. Er det ikke bare fint nok med noget sprinklerslage og et t-stykke fra nogle sprinklerdyser?
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Sprinkler slange er ikke beregnet til den påvirkning der er fra en indsugnings manifold: VARME, OLIE, BENZINDAMPE.
Brug der for en kraftig vacumslange ala en slange til strømfordeleren. For lang og uproblematisk funktion.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#10 Indlæg af Jakob Hansen »

Morten VJ skrev:Sprinkler slange er ikke beregnet til den påvirkning der er fra en indsugnings manifold: VARME, OLIE, BENZINDAMPE.
Brug der for en kraftig vacumslange ala en slange til strømfordeleren. For lang og uproblematisk funktion.

MVH

Morten


Hmm, sådan en slange ligger jeg desværre ikke inde med, ej heller t-stykker.
Nogen der ved hvor man finder disse ting?
Billede
Besvar