Når der monteres spjældhuse på en motor istedet for manifold, plenum og normalt spjæld, mister du muligheden for at køre med normalt ECU system med flow-måler, med mindre du samler indsugningen fra dine spjæld og lader dem suge gennem den. Så går ideen bare lidt i hegnet, ikke?
Ifølge de bøger jeg har liggende kører spjældhuse normalt med Alpha-N eller en hybrid af Alpha-N og speed-density styring. Alpha-N bruger spjæld-potmeteret og krumtap-sensoren til at bestemme hvad motoren behøver. Speed-density bruger desuden manifold-trykket.
Dit nuværende ECU-system kan ikke konverteres til nogen af disse systemer men det er muligt at en SMT6 kan ændre på dette (det må du forhøre dig hos Per Mai om), ellers du er nødt til at skifte til en anden ECU (MegaSquirt kan køre Alpha-N).
Dine dyser passer ikke direkte i spjældhuse, da de ikke kan fødes fra enden men istedet får benzin gennem siden af huset - du kan se, at de faktisk sidder monteret nede i din Fuel-Rail sammen med regulatoren, hvis du kigger efter. Derfor skal dyserne og regulatoren også skiftes og så har du ihvertfald brug for en piggy-back eller en anden ECU.
Jeg tror en bedre (og billigere) løsning ville være et større spjæld, der kan monteres på din eksisterende manifold feks. fra en Mondeo 2.0 eller Escort XR3i. Den originale manifold og sådan et spjældhus flower faktisk helt godt, så du kan godt få udemærkede resultater på det grundlag og så koster det ikke en flyver.