Side 1 af 1

e30 top

: 22 jan 2004, 20:53
af Gæst
Hej jeg er ved at renovere en 325i e30 top, jeg vil selv prøve at porte den,
men er kommet i tvivl om overgangen mellem manifoldene og toppen,
nogle siger de skal være helt glatte, andre siger at hullet i indsugnings-
manifolden, skal være lidt mindre ind hullet i toppen, og at hullet i toppen,
skal være lidt mindre ind hullet i udstødningsmanifolden, det skulle være pga, at kanten danner et lille sug, så motoren letter kan få luft, og komme af med luften.
Hvad er den bedste måde at gøre det på?? :roll:
Håber der er nogle der kan hjælpe
mWh Jens

Re: e30 top

: 23 jan 2004, 09:23
af 2fat2fly
Har også hørt at hullet i indsugnings- manifolden skal være ca 1/10 mm mindre end hullet i toppen.

: 23 jan 2004, 17:51
af Kim Frederiksen
på engelsk hedder det Port matching!! så mit gæt er at de skal være præcis lige store!!

: 24 jan 2004, 15:22
af Jan
Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....

: 24 jan 2004, 19:58
af 2fat2fly
Jan skrev:Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....


Det er jo også det vi skriver ikke

Det med lige kanaler = ingen ordentlig blanding af luft/benzin = dårlig effekt

Har læst flere bøger om portning men endnu ingen hvor de anbefaler af der skal være en glat overgang fra top til manifold, hvor har i læst hørt det henne ?

: 24 jan 2004, 20:35
af Morten VJ
De fleste bøger om portning er skrevet af amerikanere, der har hang til at tune på v8 motorer med kaburatorer, i dtte tilfælde kan det være en fordel med en mindre åbning i indsugningsmanifolden for at skabe noget turbolens for at holde benzinen blandet i luften.
Men da du har indsprøjtnings dyserne rettet direkte ned mod indsugnings ventilerne er der iikke brug for denne turbolens, som er = mindre flow.

et lige rør = stort flow, diameter dimensioneret riktigt høj hastighed = god forstøvning af benzinen er det optimale.

MVH


Morten