e30 top

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Gæst

e30 top

#1 Indlæg af Gæst »

Hej jeg er ved at renovere en 325i e30 top, jeg vil selv prøve at porte den,
men er kommet i tvivl om overgangen mellem manifoldene og toppen,
nogle siger de skal være helt glatte, andre siger at hullet i indsugnings-
manifolden, skal være lidt mindre ind hullet i toppen, og at hullet i toppen,
skal være lidt mindre ind hullet i udstødningsmanifolden, det skulle være pga, at kanten danner et lille sug, så motoren letter kan få luft, og komme af med luften.
Hvad er den bedste måde at gøre det på?? :roll:
Håber der er nogle der kan hjælpe
mWh Jens
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: e30 top

#2 Indlæg af 2fat2fly »

Har også hørt at hullet i indsugnings- manifolden skal være ca 1/10 mm mindre end hullet i toppen.
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af Kim Frederiksen »

på engelsk hedder det Port matching!! så mit gæt er at de skal være præcis lige store!!
-- If it has wheels, I can race it --
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af Jan »

Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#5 Indlæg af 2fat2fly »

Jan skrev:Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....


Det er jo også det vi skriver ikke

Det med lige kanaler = ingen ordentlig blanding af luft/benzin = dårlig effekt

Har læst flere bøger om portning men endnu ingen hvor de anbefaler af der skal være en glat overgang fra top til manifold, hvor har i læst hørt det henne ?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

De fleste bøger om portning er skrevet af amerikanere, der har hang til at tune på v8 motorer med kaburatorer, i dtte tilfælde kan det være en fordel med en mindre åbning i indsugningsmanifolden for at skabe noget turbolens for at holde benzinen blandet i luften.
Men da du har indsprøjtnings dyserne rettet direkte ned mod indsugnings ventilerne er der iikke brug for denne turbolens, som er = mindre flow.

et lige rør = stort flow, diameter dimensioneret riktigt høj hastighed = god forstøvning af benzinen er det optimale.

MVH


Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar