Turbo levetid

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Carzzzer
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Turbo levetid

#1 Indlæg af Carzzzer »

I jagten på at finde den utæthed som forhindrer mig i at opnå det korrekte ladetryk på min PSA 110 HK HDi'er, kom jeg til at tænke på om det evt. kunne være turboen som var ved at være slidt. Hvis enten turbine- eller kompressor-hjulet er slidt, vil det ikke være tæt og dermed vil den ikke kunne opnå samme effektivitet.
Bilen har gået knap 250.000 km, men jeg har ingen idé om den evt. kunne have været skiftet før... Jeg har hørt at bl.a. Saab har problemer med levetiden på deres turboer, som er ca. 200.000 km, men det er vel noget andet når den er en diesel (temperaturen, især)?
Opel Meriva OPC
Dale

#2 Indlæg af Dale »

Jeg ville nok lige kontrollere alle slanger, da jeg oplevede det samme på en uno turbo og det var en slange der var revnet.
Det kan nogen gange godt være meget svært at se denne revne!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#3 Indlæg af Yugo Turbo »

det med utætheder kan du meget nemt tjekke... du køber en dåse dieselstart og den sprayer du forsigtigt med der hvor du har en ide om at en evt utæthed er... hvis motorer stiger i omdrejninger så har du en utæthed i slangen... super nemt 8)
Brap brap brap...
Billede
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#4 Indlæg af Nolan »

Har hørt, at tricket også virker med WD40, som er noget mindre brandfarligt end diesel-start (som jeg godt nok også har brugt de gange, der har været problemer).

/Nolan
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

Omvendt er det logisk nok at tænke som caf78 her gør.
@ caf78: Må vi ikke høre lidt mere om hvad du har prøvet???
Er der ikke nogen med turboviden, som kan anbefale caf78 et par simple tests?? Noget med et manometer, blokere wastegate-vacuumslangen osv.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#6 Indlæg af hYe »

ta' eventuelt slangen af mellem turbo og intercooler, se efter om der skulle være olie inde i slangen. Der må næsten ikke være noget. Ligger der et jævnt lag som du kan skrabe ud med en finger... tjaa.. det er ikke så godt.. kontroller også aksialt slør.. Der skal også være et absolut minimum.. kan ikke huske hvad tolerencen må være, men den skal måles med mikrometer ur...
Har ikke mere at til føje..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#7 Indlæg af hYe »

hov.. glemte lige at sige, at de før beskevede fejl, kan gøre at din turbolader ikke yder som den skal..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Den med olie i slangen... Det er der næsten altid! Kommer bl.a. fra krumtapsudluftningen.

-Prøv check med et manometer hvordan der reelt ligger først.

-Du kan også checke efter utætheder med en fodboldt f.eks. :shock:
Afmonter slangen ved luftfilteret og bloker hullet i slangen (evt. med en fodboldt) mens motoren kører. Så suger motoren som bare fanden og vil naturligvis gå ud ret hurtigt. Men mon ikke du lige kan nå at høre om den skulle kunne suge falsk luft et eller andet sted. :wink:

Den med levetiden afhænger jo at utrolig mange ting. Men bl.a. på saab ved jeg at de havde tendens til at flække i udstødningshuset. Det er også set på rigtig mange andre turboer og er nok den mest hyppige årsag til udskiftning. Hvis den har være udsat for en hård medfart gennem lidt tid kan den også have slidt lejerne op. Det kan du se ved at hjulet i undsugningen har været ude og køre i huset. Der skal jo være lidt slør men altså ikke for meget.

v/h christian
Besvar