I jagten på at finde den utæthed som forhindrer mig i at opnå det korrekte ladetryk på min PSA 110 HK HDi'er, kom jeg til at tænke på om det evt. kunne være turboen som var ved at være slidt. Hvis enten turbine- eller kompressor-hjulet er slidt, vil det ikke være tæt og dermed vil den ikke kunne opnå samme effektivitet.
Bilen har gået knap 250.000 km, men jeg har ingen idé om den evt. kunne have været skiftet før... Jeg har hørt at bl.a. Saab har problemer med levetiden på deres turboer, som er ca. 200.000 km, men det er vel noget andet når den er en diesel (temperaturen, især)?
Turbo levetid
Redaktør: Moderatorer
-
Dale
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Omvendt er det logisk nok at tænke som caf78 her gør.
@ caf78: Må vi ikke høre lidt mere om hvad du har prøvet???
Er der ikke nogen med turboviden, som kan anbefale caf78 et par simple tests?? Noget med et manometer, blokere wastegate-vacuumslangen osv.
@ caf78: Må vi ikke høre lidt mere om hvad du har prøvet???
Er der ikke nogen med turboviden, som kan anbefale caf78 et par simple tests?? Noget med et manometer, blokere wastegate-vacuumslangen osv.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
ta' eventuelt slangen af mellem turbo og intercooler, se efter om der skulle være olie inde i slangen. Der må næsten ikke være noget. Ligger der et jævnt lag som du kan skrabe ud med en finger... tjaa.. det er ikke så godt.. kontroller også aksialt slør.. Der skal også være et absolut minimum.. kan ikke huske hvad tolerencen må være, men den skal måles med mikrometer ur...
Har ikke mere at til føje..
Har ikke mere at til føje..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Den med olie i slangen... Det er der næsten altid! Kommer bl.a. fra krumtapsudluftningen.
-Prøv check med et manometer hvordan der reelt ligger først.
-Du kan også checke efter utætheder med en fodboldt f.eks.
Afmonter slangen ved luftfilteret og bloker hullet i slangen (evt. med en fodboldt) mens motoren kører. Så suger motoren som bare fanden og vil naturligvis gå ud ret hurtigt. Men mon ikke du lige kan nå at høre om den skulle kunne suge falsk luft et eller andet sted.
Den med levetiden afhænger jo at utrolig mange ting. Men bl.a. på saab ved jeg at de havde tendens til at flække i udstødningshuset. Det er også set på rigtig mange andre turboer og er nok den mest hyppige årsag til udskiftning. Hvis den har være udsat for en hård medfart gennem lidt tid kan den også have slidt lejerne op. Det kan du se ved at hjulet i undsugningen har været ude og køre i huset. Der skal jo være lidt slør men altså ikke for meget.
v/h christian
-Prøv check med et manometer hvordan der reelt ligger først.
-Du kan også checke efter utætheder med en fodboldt f.eks.
Afmonter slangen ved luftfilteret og bloker hullet i slangen (evt. med en fodboldt) mens motoren kører. Så suger motoren som bare fanden og vil naturligvis gå ud ret hurtigt. Men mon ikke du lige kan nå at høre om den skulle kunne suge falsk luft et eller andet sted.
Den med levetiden afhænger jo at utrolig mange ting. Men bl.a. på saab ved jeg at de havde tendens til at flække i udstødningshuset. Det er også set på rigtig mange andre turboer og er nok den mest hyppige årsag til udskiftning. Hvis den har være udsat for en hård medfart gennem lidt tid kan den også have slidt lejerne op. Det kan du se ved at hjulet i undsugningen har været ude og køre i huset. Der skal jo være lidt slør men altså ikke for meget.
v/h christian
