Turbo bmw 324D
Redaktør: Moderatorer
-
Bror Fusk
Turbo bmw 324D
Hejsa er der mon n ogen der har en ide om hvor højt ladetryk jeg kan tillade mig på min BMW 324 D med efetrmoneteret turbo... jeg havde selv sådan ca 1,5 Bar i tankerne der ifølge lidt hurtig teori skulle give omkring 200 - 250 HK imod 86 HK standard. og hvor højt tryk kan jeg få en Garret T3 til at levere... det er en 2,4 liters 6 CYL. motor.
kennethstoevring@sol.dk
kennethstoevring@sol.dk
-
beamer
- Junior Medlem
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
- Kontakt:
-
Bror Fusk
-
Gæst
-
beamer
- Junior Medlem
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
- Kontakt:
Bror fusk skrev:
>jo ifølge en meget simpel teori der siger....
>en standard 324 TD = 115 HK
>+ intercooler = 170 HK
>og dette er ved 0,8 bar.
>jeg ville men at et tryk på 1,5 istedet for 0,8 og en omgang eller 5 i >pumpen skulle give de sidste 30 HK eller flere.....
Nu ved jeg en hel del om Dieseltuning, og jeg ved ikke hvor du får din teori fra, men lad os sige det sådan, at du bliver skuffet... at montere IC alene på en 115HK TD absolut ikke giver dig 170 hk ! - SLET ikke, IC'en alene vil måske give dig 5-8hk + 15-20nm ! ... jeg har selv en 90hk HDI motor, uden IC standard. den er Chippet, Eftermonteret Intercooler, Hævet dysetryk til 1350bar, og hævet turbotryk til 1,4 bar, og det giver 154hk, 360nm ! ... så du bliver slemt slemt skuffet hvis du tror at du kan hive 200+hk ud af en non-TDI motor bare ved at montere turbo og skrue på trykket.... en turbo har SLET ikke samme effektivitet på en TD motor som på en benzin motor... og at skrue på pumpen giver heller ikke 30+ hk ... ved ikke hvor du har dine tal fra, men du kommer formentlig slet ikke over 150 hk, eller for den sags skyld i nærheden, efter min bedste vurdering...... sorry.. så nemt er det altså ikke at bygge en 250hk diesel øse.
>jo ifølge en meget simpel teori der siger....
>en standard 324 TD = 115 HK
>+ intercooler = 170 HK
>og dette er ved 0,8 bar.
>jeg ville men at et tryk på 1,5 istedet for 0,8 og en omgang eller 5 i >pumpen skulle give de sidste 30 HK eller flere.....
Nu ved jeg en hel del om Dieseltuning, og jeg ved ikke hvor du får din teori fra, men lad os sige det sådan, at du bliver skuffet... at montere IC alene på en 115HK TD absolut ikke giver dig 170 hk ! - SLET ikke, IC'en alene vil måske give dig 5-8hk + 15-20nm ! ... jeg har selv en 90hk HDI motor, uden IC standard. den er Chippet, Eftermonteret Intercooler, Hævet dysetryk til 1350bar, og hævet turbotryk til 1,4 bar, og det giver 154hk, 360nm ! ... så du bliver slemt slemt skuffet hvis du tror at du kan hive 200+hk ud af en non-TDI motor bare ved at montere turbo og skrue på trykket.... en turbo har SLET ikke samme effektivitet på en TD motor som på en benzin motor... og at skrue på pumpen giver heller ikke 30+ hk ... ved ikke hvor du har dine tal fra, men du kommer formentlig slet ikke over 150 hk, eller for den sags skyld i nærheden, efter min bedste vurdering...... sorry.. så nemt er det altså ikke at bygge en 250hk diesel øse.
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
-
Gæst
-
Bror Fusk
-
beamer
- Junior Medlem
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
- Kontakt:
Fusk: Ja, men enig da, de er hurtige, min spiser da også GTI'er til morgenmad, men nu siger du jo 1 bar, uden IC, men IC'en giver altså ikke rigtigt noget mht. hastighed osv, som jeg skrev oven for, det meste du skal regne med at få ud af din IC, er at du kan tune lidt mere på den uden den bliver for varm, og så en lille beskeden effektforøgelse... men altså de 250hk er meget skudt ved siden af.
Søren: Jeg er ikke 100% inden i teknikken bag forbrændingen, men det er noget med at effektiviteten er ikke den samme pga. kompressionen og forbrændingen, og derfor kan man ikke regne med at en dieselbil ved 1 bar får lige så meget effekt oven i som en benziner med 1 bar. Men der er sikkert flere som ved meget mere end mig om dette emne.
Søren: Jeg er ikke 100% inden i teknikken bag forbrændingen, men det er noget med at effektiviteten er ikke den samme pga. kompressionen og forbrændingen, og derfor kan man ikke regne med at en dieselbil ved 1 bar får lige så meget effekt oven i som en benziner med 1 bar. Men der er sikkert flere som ved meget mere end mig om dette emne.
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
-
Bror Fusk
Nårh ja når nu vi alligevel er ved den kære BMW er der så nogen der ved hvordan jeg får koblet en BOV. på der er jo ingen gasspjæld på en sådan.. der er bare direkte adgang fra IC´en til manifolden og videre.
Og så vidt jeg ved fungerer en BOV ved hjælp af det vakuum der opstår i manifolden når spjældet lukkes. har jo bare ingen spjæld at lukke
Og så vidt jeg ved fungerer en BOV ved hjælp af det vakuum der opstår i manifolden når spjældet lukkes. har jo bare ingen spjæld at lukke