Simpel tuning af Escort RST

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Simpel tuning af Escort RST

#1 Indlæg af Jakob Hansen »

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man lettest tuner en Escort RST uden at skulle bruge mange tusinde kroner.
Jeg ved at man skal chippe for at køre over 0,7 bar, men det er jeg ikke indstillet på, da jeg har hørt priser der siger 9000 kr for sådan en karl.

Men hvordan kommer man fra standart tryk op på at køre 0,7 bar?
Jeg kunne godt tænke mig en blow off ventil der vrinskede (så kan man jo altid køre og lade som om man har mange hk :P ), men er der nogen der er bedre end andre?

Findes der nogen måder hvorpå man kan forstærke gearkassen, eller måder man kan forlænge levetiden på den (vedligeholdelse og kørselsmønster.)

med venlig hilsen
Jakob Hansen
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#2 Indlæg af xxblade »

Så længe du ikke kommer over 170-180hk skal du ikke være bange for din gearkasse. Dog er det en god idé at sørge for en god gearolie, vær sikker på at det er den rigtige olie(pga. Diff. spær) Køb evt. hos Ford, de er ret fornuftige med stumper/vedligehold til en Escort.

Der findes flere måder at hæve trykket på, den ene måde er at købe en bleeder ventil som lukker en smule luft ud og derved snyder wastegate.

En anden og noget billigere metode er at insætte et stykke rør, feks. kobber på slangen fra actuator og så bore SMÅ bitte huller i den indtil man opnår det tryk man vil ha.

9000 :shock: :shock: for en Chip ???? du kan købe alle dem du vil ha af mig til det halve !!! Tag et kig på www.ebay.co.uk , der er dynger af brugte tun stumper til RST.

andre forslag er

www.powerengineering.co.uk

www.nomadracing.co.uk

har selv bestilt flere stumper fra nomad og de har leveret på 2 dage og uden problemer.

En anden ting som vil gøre din Escort MEGET bedre at køre i er et sæt powerflex bøsninger til undervognen, du vil ikke kunne kende din bil igen.
Spørger du mig(og det gjorde du jo) så er det et MUST på alle RST.

Så længe du holder dig til max 0.7 bar så kan du også let beholde den originale kobling, skulle den alligevel brænde af så sæt en stærkere i, de er ikke meget dyrere og holder til MEGET !!!
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

snak med kim (KHA-TUNING) på

www.raceinstyle.dk

han kan måske chippe din bil for omkring 1000-2000kr.......
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
hsahirf
Junior Medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 25 okt 2003, 09:44
Geografisk sted: copenhagen

#4 Indlæg af hsahirf »

xxblade skrev:En anden ting som vil gøre din Escort MEGET bedre at køre i er et sæt powerflex bøsninger til undervognen, du vil ikke kunne kende din bil igen.


Hvad er powerflex bøsninger, og på vilken måde vil bilen ikke være til at kende?
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#5 Indlæg af Jakob Hansen »

xxblade skrev:9000 :shock: :shock: for en Chip ???? du kan købe alle dem du vil ha af mig til det halve !!! Tag et kig på www.ebay.co.uk , der er dynger af brugte tun stumper til RST.



nu skal de siges at ham jeg fik prisen oplyst af, siger at det ikke kun er for en chip. For det man får er en lille seperat box der monteres umiddelbart før den rigtige styrebox. Prisen er også incl. montering og 2 X rullefelt.
Så er det måske ikke så irealistisk eller hva?

Det var her jeg fik prisen oplyst: www.vae.dk
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#6 Indlæg af xxblade »

hsahirf skrev:
xxblade skrev:En anden ting som vil gøre din Escort MEGET bedre at køre i er et sæt powerflex bøsninger til undervognen, du vil ikke kunne kende din bil igen.


Hvad er powerflex bøsninger, og på vilken måde vil bilen ikke være til at kende?


Powerflex bøsninger er lavet af POLYURETHANE i stedet for gummi, det betyder at bærearme,hjulophæng,støddæmper og hvor i bilen der ellers måtte være gummiophæng bevæger sig mindre.

På Feks en Ford Escort er bærearmsbøsningerne MEGET bløde og med stor mulighed for vandring, det er ikke noget problem på bedstefars Escort 1.3 med 60 hk og 155/80-13 dæk,
MEN på en 132-200hk RST med lavprofil dæk vil hjullet simpelthen ændre retning, da bærearmen bliver trukket ud i sin yderstilling pga effekten som der skal overføres. Det samme gør sig gældende under især hårde nedbremsninger hvor hjulet igen vil gå ud af sporring" da det trækkes ud i yderstilling igen.
Hvis du har prøvet at køre i en Bil med lavprofil dæk, feks 215/40-17 har du sikkert lagt mærke til at den gerne vil trække lidt til siden hvis du rammer de hvide streger på vejen eller hvis der er lappet på asfalten, denne tendens forsvinder næsten også helt med et sæt Powerflex(eller andre sportsbøsninger) netop fordi det MEGET sporstabile 40 profil dæk ikke får lov til at trække hjulet ud af sporing. da bøsningen ikke som en gummi bøsning giver sig.

En lidt kryptisk forklaring, men spørg endelig igen hvis du ikke forstår.
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#7 Indlæg af xxblade »

kig evt. på www.powerflex.co.uk
Vedhæftede filer
F_Suspension_Powerflex.jpg
F_Suspension_Powerflex.jpg (10.55 KiB) Vist 1180 gange
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#8 Indlæg af Jakob Hansen »

Nu har jeg fundet http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2445391857&category=21654 på ebay. Umiddelbart virker det som en god handel.

Jeg er imidlertid blevet bildt ind at at turbo Escorterne kører med forskellige styrebokse som der ikke kan byttes om på.
helt konkret har jeg fået at vide at nogle (dem fra 1987) har en kode der hedder rød-blå hvid (små firkantede områder på boksen) og dem efter 1987 kører med rød-blå-sort.

En motor der kører med én type boks kan ikke virke sammen med en med der har en anden farvekode - passer det?

For jeg er ikke intereseret i at købe en boks som min bil ikke vil arbejde sammen med...
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#9 Indlæg af xxblade »

hvis du kan læse engelsk så er der lidt info her

http://www.turbocharger.co.uk

jeg mener at det er boksen fra en 1990 model der tillader mest tryk.
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#10 Indlæg af xxblade »

Hvis du kikker under Ford på tuningsprojekter her på powerpage så er jeg ret sikker på at det er sådan en 2 stage boks der også er beskrevet der.
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Besvar