Side 1 af 5

Dimensionering af udstødning?

: 05 nov 2003, 10:37
af John Sahl
Hejsa,

Er der nogen der kan fortælle lidt omkring dimensionering af udstødningen på turbobiler?

Nogen siger at der bare skal være så frit som muligt, andre påstår der skl være en smule modstand for at det bliver optimalt. Hvad siger i her inde?

: 05 nov 2003, 11:32
af HenrikGM
Der skal ikke være trykfald nogen steder i en optimalt bygget motor. Men slås du med oem motorstyringer og flere andre kompromisser så kan modtryk være nødvendigt.

: 05 nov 2003, 11:34
af John Sahl
HenrikGM skrev:Der skal ikke være trykfald nogen steder i en optimalt bygget motor. Men slås du med oem motorstyringer og flere andre kompromisser så kan modtryk være nødvendigt.


Så man kan altså lige så godt fra starten smide så stor dimension på som muligt. Man ender jo nok alligevel med en avanceret motorstyring på et eller andet tidspunkt i den evindelige jagt på mere power.

: 05 nov 2003, 15:41
af stefan
hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!

: 05 nov 2003, 15:48
af HenrikGM
stefan skrev:hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!


En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.

Det er ikke en propel ;-)

Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)

Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.

: 05 nov 2003, 20:35
af Transitfar
hmm, har du et link til en mere indviklet forklaring???
Termodynamik er spændende, og så får man jo nok også samtidig forklaringen på, hvorfor el-turboer virker så godt... for sløjdlærere :lol:

: 05 nov 2003, 22:19
af stefan
kunne du ikke tænke dig at forklare det nærmere henrik?

: 05 nov 2003, 22:28
af thomas 16v
meget simpelt?! ! så lyder det som noget slemt vrøvl henrik!

: 05 nov 2003, 23:06
af Transitfar
Tjaa, umiddelbart lyder det faktisk som noget vrøvl, at varmgas ekspanderer....
En given mængde gas har jo mindre og mindre rumfang, jo koldere den bliver, det er jo derfor, vi er glade for intercoolere.
Termodynamik er faktisk ret interessant...

: 06 nov 2003, 03:11
af Gæst
HenrikGM skrev:
stefan skrev:hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!


En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.

Det er ikke en propel ;-)

Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)

Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.






for det første hedder "sneglen" på en turboladers udstødningsside for turbinen
(kompressor/impelaen er luftsiden)

(begge kan dog benævnes turbiner)


for det andet hænger tryk og varme sammen (samt volumen)

det er den termodynamiske energi man forsøger at udnytte med turboladeren og da varm "luft" fylder mere en kold "luft" vil der være et overtryk på den ene side af turboen (fra motoren) herfra bliver der konstant tilføjet energi, sålænge motoren køre

(det er iøvrigt samme energier man udnytter i forbrændingsmotoren, da den varme forbrændingsgas udvider sig og trykker stemplet tilbage)



den forenklede idealgasligning : P*V=nRT