Dimensionering af udstødning?
Redaktør: Moderatorer
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Dimensionering af udstødning?
Hejsa,
Er der nogen der kan fortælle lidt omkring dimensionering af udstødningen på turbobiler?
Nogen siger at der bare skal være så frit som muligt, andre påstår der skl være en smule modstand for at det bliver optimalt. Hvad siger i her inde?
Er der nogen der kan fortælle lidt omkring dimensionering af udstødningen på turbobiler?
Nogen siger at der bare skal være så frit som muligt, andre påstår der skl være en smule modstand for at det bliver optimalt. Hvad siger i her inde?
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Der skal ikke være trykfald nogen steder i en optimalt bygget motor. Men slås du med oem motorstyringer og flere andre kompromisser så kan modtryk være nødvendigt.
Så man kan altså lige så godt fra starten smide så stor dimension på som muligt. Man ender jo nok alligevel med en avanceret motorstyring på et eller andet tidspunkt i den evindelige jagt på mere power.
-
stefan
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
stefan skrev:hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!
En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.
Det er ikke en propel
Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)
Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
hmm, har du et link til en mere indviklet forklaring???
Termodynamik er spændende, og så får man jo nok også samtidig forklaringen på, hvorfor el-turboer virker så godt... for sløjdlærere
Termodynamik er spændende, og så får man jo nok også samtidig forklaringen på, hvorfor el-turboer virker så godt... for sløjdlærere
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Tjaa, umiddelbart lyder det faktisk som noget vrøvl, at varmgas ekspanderer....
En given mængde gas har jo mindre og mindre rumfang, jo koldere den bliver, det er jo derfor, vi er glade for intercoolere.
Termodynamik er faktisk ret interessant...
En given mængde gas har jo mindre og mindre rumfang, jo koldere den bliver, det er jo derfor, vi er glade for intercoolere.
Termodynamik er faktisk ret interessant...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Gæst
HenrikGM skrev:stefan skrev:hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!
En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.
Det er ikke en propel
Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)
Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.
for det første hedder "sneglen" på en turboladers udstødningsside for turbinen
(kompressor/impelaen er luftsiden)
(begge kan dog benævnes turbiner)
for det andet hænger tryk og varme sammen (samt volumen)
det er den termodynamiske energi man forsøger at udnytte med turboladeren og da varm "luft" fylder mere en kold "luft" vil der være et overtryk på den ene side af turboen (fra motoren) herfra bliver der konstant tilføjet energi, sålænge motoren køre
(det er iøvrigt samme energier man udnytter i forbrændingsmotoren, da den varme forbrændingsgas udvider sig og trykker stemplet tilbage)
den forenklede idealgasligning : P*V=nRT
