Side 1 af 1
blow off/vakuum
: 15 okt 2003, 10:01
af Bjarne30
Er der nogle, der kan forklare mig, hvordan det vakuum kommer, som blow off ventilen åbne for?
Bjarne
: 15 okt 2003, 10:03
af Møller
Du slipper speederen, gasspjæld lukkes, motor går i vacuum istedet for overtrykket fra turboen. Hér kommer blow-off'en ind i billedet. Den skal lukke overtrykket ud, selvfølgelig for at skåne dingenoten nede på udstødningsmanifolden, og bruger motorens eget vacuum til det..
: 15 okt 2003, 11:02
af Bjarne30
Kommer der så vakuum på tryksiden, når blow offén har lukket trykket ud. Holder turboen helt op med at lave tryk, når den går i tomgang. Åbner ventilen så for at lukke luft ind for at gå i tomgang?
: 15 okt 2003, 11:15
af Møller
Bjarne30 skrev:Kommer der så vakuum på tryksiden, når blow offén har lukket trykket ud. Holder turboen helt op med at lave tryk, når den går i tomgang. Åbner ventilen så for at lukke luft ind for at gå i tomgang?
Øh, nej vakuumet foregår stadig i indsugningsmanifolden. Fordelen ved blot off'en er jo netop at turboen fortsætter med at spinne rundt i en kort periode, fordi trykket ikke bremses af gasspjældet. Det vil sige, når du kobler ind igen, er turboen hurtigere til at komme op i tryk igen.
Når motoren går i tomgang fungerer den som en alm. sugekværn.. den suger luften igennem turboen..