Banan og knaster til Sierra

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Frank
Medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12 jul 2003, 18:36
Geografisk sted: Østjylland

Banan og knaster til Sierra

#1 Indlæg af Frank »

Hej med jer!
Jeg overvejer at sætte en bananmanifold på min Sierra fra 93-. Den som Lasse har her. Er der lambdasonde med? og så et par knaster, ikke for vilde, bare til "gaden" Jeg vil helst ikke overskride de 20% som er tilladt. Der er ikke gjort noget ved motoren, kun et KN-filter.
Håber at der er nogen der har noget erfaring med dette :D

Hilsen Frank :D :D
s@g

#2 Indlæg af s@g »

20%-reglen gælder kun ved ilæggelse af anden (større) motor.
Brugeravatar
Frank
Medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12 jul 2003, 18:36
Geografisk sted: Østjylland

#3 Indlæg af Frank »

Hej!
Ikke så vidt jeg ved! Man har lov til at tune den originale motor, max 20%, sådan har jeg forstået det.
Hvis man lægger en anden motor i, så gælder der helt andre regler!!! :(

Hilsen Frank :D :D
s@g

#4 Indlæg af s@g »

Kig under lovligt på denne side. Told&Skat er ligeglad så længe din motor ikke forøges med mere end 20% ved motorskift. En anden side er så SBI.
Brugeravatar
Frank
Medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12 jul 2003, 18:36
Geografisk sted: Østjylland

#5 Indlæg af Frank »

Det er jo netop det jeg siger...... man må kun forøge HK. 20% på den originale motor. Så er det lovligt....

Frank
chr.lunde
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn Odense

#6 Indlæg af chr.lunde »

du må tune din org. motor det du vil der er IKKE nogen regl

men så komme sbi og siger hov hov nu har den 100hk
mere end standard "kan den så bremse ned fra den nye topfart"osv

sætter man andre bremser på så kommer afgiften
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO
s@g

#7 Indlæg af s@g »

Jeg skrev 20% forøgelse VED MOTORSKIFT. :shock: .Du må tune ubegrænset på den orignale motor. Eneste forhindring er synsmanden.
Brugeravatar
Frank
Medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12 jul 2003, 18:36
Geografisk sted: Østjylland

#8 Indlæg af Frank »

Det er jo lige det med afgiften....... det vil jeg undgå!
Bilen er født med 120 hk. Så den må max have 144 hk. så skulle der jo ikke være noget problem ved syn! Vel?

hilsen Frank :) :)
mig igen

#9 Indlæg af mig igen »

Frank skrev:Det er jo lige det med afgiften....... det vil jeg undgå!
Bilen er født med 120 hk. Så den må max have 144 hk. så skulle der jo ikke være noget problem ved syn! Vel?

hilsen Frank :) :)


Du kan give den 1.000 heste hvis du vil, du skal IKKE betale afgift når det er den motor som den er født med, altså den org. motor.
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#10 Indlæg af Nolan »

For lige at komme med en kommentar:

Told&Skat er ravende ligeglade, så længe du tuner på den originale eller senere ilagt identisk motor.......

SBI derimod, tillader INGEN form for tuning med mindre der foreligger dokumentation (TÜV eller lign.) for, at netop den tuning der er lavet, ikke forurener mere end den originale motor. PERIOD !!

Tricket er, åbenbart, at enten skjule tuningen så godt at den ikke kan ses eller også at pille de ekstra dele af, inden man kører til syn.

Der er dog tilsyneladende nogle SBI-folk, der kan se gennem fingre med det.

/Nolan
Besvar