US V8 motor i Mercedes, men SB er gale

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
thogaa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jul 2003, 19:20

US V8 motor i Mercedes, men SB er gale

#1 Indlæg af thogaa »

Hey. Jeg har et projekt på vej. Har en MB Geländewagen G280 5/1984, som lider af alvorlig motorsyge. Standard har den 150hk på 6 cyl række. Nu vil vi så montere en 305CU CSB med TH350 gearks deri. Umiddelbart er det bare at kaste skidtet i. Lidt motorophæng, lidt udstødning og lidt kardan-bøvl. :lol:
Den nye motor yder 158HK fra ny std. Og så regner man jo med, at det er OK. - Lige indtil man på forhånd konsulterer SB (Skrankepavernes Bøssefristed). Her fortæller en meget kontant bilinspektør :evil: (så er man jo noget), at vognen vil blive kasseret, såfremt der ikke foreligger en godkendelse fra Mercedes-Benz på ombygningen.... Tak, kære stat for 20% reglen. Det er rart, at man har noget at holde sig til :?
Kan det virkeligt passe, at der skal yderligere dokumentation til (som SB godt ved er UMULIGT at skaffe) ??? Eller er det bare misundelse fra en bilinspektør, som ikke var dygtig nok til at blive mekaniker selv???
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

#2 Indlæg af Cossie »

Hmmm.... kender ellers flere som har stoppet en Rover V8 ned i biler som er født med en R4 motor.

Men ellers prøv at ringe og tal med MB, man kan altid bliver overrasket :D
Rene Holstebro

#3 Indlæg af Rene Holstebro »

Har lige haft samme problem og der var det enda motorskift fra samme fabrikat . og jeg skulle også have dokumentation på at netop min bil var godkendt med den motor "flueknepper"
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

Hej

Det er ikke sikkert, at han ikke har ret. Men muligvis skal du have bilen godkendt ændringerne på et anerkendt prøvningsinstitut. Det behøves dog ikke at være synderligt dyrt, måske i omegnen af 3000 - 7000 kr.

En af de ting, som er vigtige er at den nye motor ikke vejer synderligt mere end den gamle. Gør den det?

Kender du desuden noget til forureningsgraden af den nye motor?

Plus jo mere du kan beholde af det oprindelige, jo bedre. Her tænker jeg mht. motorophæng, kardanaksel m.m. Problemet er at sådanne ændringer betragtes som konstruktive ændringer, og skal derfor godkendes på ny.

Hvis jeg må komme med en lille anbefaling, så vil jeg foreslå dig følgende. Lav en liste over de ændringer, som du mener er pinedød nødvendige for at motoren kan komme i. Find ud af, hvad motoren vejer og hvor meget den forurener. (så virker du meget seriøs, når du snakker med de officielle myndigheder)

Find en ny bilinspektør, prøv eventuelt at ringe rundt til du har fundet en som er til at tale med. Jeg selv bor i Århus, hvor der er nogle meget flinke bilinspektører som helt klart er til at tale med.

Prøv også at tage kontakt til færdselsstyrelsen. De har en speciel afdeling, som er specialister indenfor gældende regler. Herunder også godkendelse af ombygninger.

Nå nu gider jeg ikke rigtig at skrive mere. Men held og lykke med projektet. Det bør sagtens kunne lade sig gøre.

Mvh.

BJørn Ibsen
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#5 Indlæg af jens »

Du skal finde en nyere motor med tbi hvis du skal være heldig at få den synet feks en v6 fra en astovan. G modellen er det den 4 kantede 4 hjulstrukne tingest eller er det bare en 126 model. 126 eren er det jo nemt med efter som den kunne fås med v8 og derfor godkender mercedes stort moment = kun et forureningsproblem med ældre motorer
Rene Holstebro

#6 Indlæg af Rene Holstebro »

Det var selvfølgelig SBI der er fluekneppere :oops:

Jeg kan kun sige at jeg syntes det var skide besværligt
Og det gik kun med hjælp fra importøren
FE3T
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:40
Geografisk sted: Oppland/Norway
Kontakt:

#7 Indlæg af FE3T »

Egentlig litt ironisk at synsmannen krevde godkjenning av MB
det er jo kun motoren og stjerna i grillen som kommer fra MB i første omgang.
Bilen i seg selv kommer fra Østeriske Steyr.

De var også å få med en Løve i grillen og en Peugot motor under panseret.

Hvis godkjenning fra fabrikant kreves. forsøk Steyr og Peugot også hvis MB ikke samarbeider.
Turboladet 88 Mazda 626 GT Coupe
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af zky »

Jeg har lige synet en bil, der var født med 1,6 benzin, med en 1,8 turbo diesel.
orginalt havede den 72 hk, nu har den 75 hk, jeg har selv lavet motorophæng , der var ingen problemer

Mvh Kenneth
Besvar