Vandkølingen til kuglelejeturbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Vandkølingen til kuglelejeturbo

#1 Indlæg af Claus A »

Jeg har anskaffet mig en Garret GT30 kuglelejeturbo til min Calibra.
På en sådan turbo er oliemængden reduceret og medvirker så ikke
til en så stor del af kølingen som på en "almindelig" turbo.
Derfor understreger Garrett at kølevandet skal være tilstrækkeligt !!
På en Calibra tages kølevandet til turboen fra toppen af køleren
og udløbet ender i ekspansionsbeholderen.
Det vil jeg så gerne forbedre. Min umiddelbare tanke var at tage
det fra afgangsslangen på køleren hvor vandet er koldere og stadig
lade det ende i ekspansionsbeholderen.
Niveauet på afgangsslangen er naturligt nok lavere end den nuværende
i toppen af køleren. Opvarmningen af vandet vil hjælpe det på vej, op
i ekspansionsbeholderen.
Hva' mener i ?
Er jeg på rette spor ?

P.f.t.
Claus A
Kim Frederiksen

Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

#2 Indlæg af Kim Frederiksen »

øhh godt nok lidt off topic! men.... hvad skal du med en GT30 turbo på en calibra???? skal du lade 6 bar?? ;-) med hensyn til kølingen kan jeg ikke hjælpe dig! vandkølingen er ikke sluttet til på min mølle!
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

#3 Indlæg af Claus A »

Størrelsen er beregnet af GIK udfra 1,4 bars ladetryk ved 7000 o/min.
GTI-Kongen

Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

#4 Indlæg af GTI-Kongen »

Jeg vil mene at den får køling nok hvis du bruger dit gamle system.
Kim Frederiksen

Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

#5 Indlæg af Kim Frederiksen »

Claus> ok! DAMN!! er den ikke røv-stor sådan en mølle??? :-D
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

#6 Indlæg af Claus A »

Jeg er træt af den lille K16 som kun holder 1,25 bar til 5000 omdr.

Jeg spurgte så GIK (Meget flinke mennesker) om hvad der var
det bedste af det bedste = GT30BB med GT35 turbinehus.
Kan så rigeligt levere 450 HK på denne motortype med de efter-
hånden mange modifikationer den har. 8,1L intercooler, komplet
63mm trykrørføring, komplet 3" udstødning, oliekøling under stemplerne,
vand/methanol indsprøjtning, osv. osv.
Spørgsmålet er så om jeg når at få stålplejlstængerne monteret
inden lortet eksploderer.
Nej den fylder forbavsende lidt i diameter men har et "tykt"
kompressorhus. Der er fint plads til den.
Claus A
Besvar