hejsa hvordan virker et differentiale-spærre på en forhjuls trukket bil??
og sidder det på alle forhjuls trukket biler
På forhånd tak
differentiale-spærre
Redaktør: Moderatorer
-
Casper Frimodt
Re: differentiale-spærre
Ligesom på baghjuls-trækkere... det sørger for at begge hjul kører lige stærkt rundt, så det ene (oftest det inderste) ikke trækker koger mens det yderste "slapper af", når man f.eks. klapper til den i et skarpt sving. Når der så f.eks. kun er 50% spær, er differentialet ikke helt så "strikt" med at det ene hjul ikke løber stærkere end det anden (er dog ikke klar over hvordan man målet det med procenterne - blot, at jo hørere procent spær der er i, jo mere forsøger spæret at få hjulene til at dreje lige hurtigt rundt :o))
Og niksen - der er ikke spær på alle forhjulstrækkere - langt fra...
Mvh Casper :o)
Og niksen - der er ikke spær på alle forhjulstrækkere - langt fra...
Mvh Casper :o)
-
Palle Hegnet
Re: differentiale-spærre
Hej morten.
Der er ikke Diff-spærre på alle biler men mange nye er der antispind. Antispind fungere ved at den automatisk bremser på det hjul der fedter.
Der er mange typer Diff-spærre
Skruespærre virker ved at tandhjulene låses.
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page61.htm
Her er et plade/lamelspærre det virker stort set som en kobling.
http://www.racecar.co.uk/gripper/tspec.htm
Håber at det kan hjælpe
Der er ikke Diff-spærre på alle biler men mange nye er der antispind. Antispind fungere ved at den automatisk bremser på det hjul der fedter.
Der er mange typer Diff-spærre
Skruespærre virker ved at tandhjulene låses.
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page61.htm
Her er et plade/lamelspærre det virker stort set som en kobling.
http://www.racecar.co.uk/gripper/tspec.htm
Håber at det kan hjælpe
-
Morten
Re: differentiale-spærre
okay det var nogle gode svar jeg fik dem er jeg glad for, men så kommer det næste problem???
jeg har en mazda 626GT fra 89 og jeg har fået at vide at der er spær på??
men når jeg drejer så kommer der ordenlig klunk lyd, og det lyder som om det kommer fra diff kan det godt passe.....
når jeg har bilen løftet foran og drejer hjulene rundt så drejer begge hjule rundt venstre hjule kun jeg godt få til at dreje alene men ikk højre (venstre er føresiden)
kan det så ikk være diff???
og kan man skifte sådan et eller er det bedre at købe ny gearkasse??
håber i kan give lige så gode svar som før
jeg har en mazda 626GT fra 89 og jeg har fået at vide at der er spær på??
men når jeg drejer så kommer der ordenlig klunk lyd, og det lyder som om det kommer fra diff kan det godt passe.....
når jeg har bilen løftet foran og drejer hjulene rundt så drejer begge hjule rundt venstre hjule kun jeg godt få til at dreje alene men ikk højre (venstre er føresiden)
kan det så ikk være diff???
og kan man skifte sådan et eller er det bedre at købe ny gearkasse??
håber i kan give lige så gode svar som før
-
Henrik-205
Re: differentiale-spærre
hej
ved ikke lige med dit problem men diffet er meget følsomt på sådan en mazda har skiftet en gearkasse hvor den har smidt kryspinden der holder dif hjulne ud igenem gear kassen
ved ikke lige med dit problem men diffet er meget følsomt på sådan en mazda har skiftet en gearkasse hvor den har smidt kryspinden der holder dif hjulne ud igenem gear kassen
-
Lübcke
Re: differentiale-spærre
...prøv næste gang du har bilen løftet op og rykke op og ned i trækakslerne helt inde ved gearkassen for at se om sidelejerne i diffet er skudt af hvis de er det og har været det længe kan det meget vel have gået ud over selve diffet/gearkassen.
-
Morten
Re: differentiale-spærre
hejsa jeg vil bare sige at jeg har nok fundet ud af hvad der er galt jeg tror at mit tandhjul i diff kamre over så det må jo nok blive til en ny gearkasse
kender i en der sælger en billigt til en mazda 626 2,0i GT fra 89
kender i en der sælger en billigt til en mazda 626 2,0i GT fra 89