??? Om lambdasonde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Jesper - Uno Turbo

??? Om lambdasonde.

#1 Indlæg af Jesper - Uno Turbo »

Hej jeg har en Uno Turbo 1.3 i.e fra 87 som jeg skal have øget lidt i ladetrykket.
Har hørt og læst mange steder at standart benzinsystemet er med op til ca. 0,9 - 1,0 bar. Jeg tør bare ikke stole blindt på det.
Derfor vil jeg gerne have en lambdasonde i, så jeg kan følge med i blandingen. Jeg overvejer at købe en sonde med varme i da jeg mener at det er de bedste...?

1. Hvis jeg nu monterer denne og kører med standart ladetryk for at finde ud af hvordan blandingen normalt er og så herefter skruer op lige indtil den begynder at falde er jeg så sikker på at min blanding er ok? Mener at have hørt noget med at de ikke måler "lineært"???? :-|

2. Er det meget vigtigt at sonden sidder tæt på turboen eller er det mindre vigtigt når det er en sonde med varme?

Håber i vil hjælpe...
:-)) :-)) :-))
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: ??? Om lambdasonde.

#2 Indlæg af HenrikGM »

Prøv at kigge lidt nærmere på karakteristikken på en lambda sensor :-)
Så vil du se at det er en gimmick til tuning der har en,mildt sagt, noget begrænset værdi hvis det ikke er en WideBand sensor.

En temperatur føler i hver udstødningskanal kan derimod fortælle dig hvis du render farligt mager, og det er jo det du vil vide, ikke? Problemet er blot at den løsning koster lidt mere. Men den anden virker i bedste fald ikke.I værste fald er den misvisende!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar