Turbotryk
Redaktør: Moderatorer
-
Thomas Krogholm
Re: Turbotryk
ca. 0,3 bar 50%=0,5 bar 100% 1=bar i runde tal, meget andet spiller ind. 
Thomas
Thomas
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Turbotryk
Hej
Plejer man ikke at sige ca. 10 hk pr. 0,1 bar ?
Carsten
Plejer man ikke at sige ca. 10 hk pr. 0,1 bar ?
Carsten
-
Thomas Krogholm
Re: Turbotryk
Jo, hvis du har 100 hk som udgangspunkt: 100 hk + 0,1bar = 100hk*(1+0,1) = 110hk
250hk. som udgangspunkt: 250 hk + 0,1 bar = 250hk*(1+0,1) = 275hk
1 bar så fordobbler du ca. fordi du får ca. dobbelt så meget luft
125hk + 0,6 bar 125*(1+0,6) = 200 hk.
Men det passer kun i teorien, men det er også det eneste man kan gå ud fra, indtil det er prøvet i praksis.
Thomas
250hk. som udgangspunkt: 250 hk + 0,1 bar = 250hk*(1+0,1) = 275hk
1 bar så fordobbler du ca. fordi du får ca. dobbelt så meget luft
125hk + 0,6 bar 125*(1+0,6) = 200 hk.
Men det passer kun i teorien, men det er også det eneste man kan gå ud fra, indtil det er prøvet i praksis.
Thomas
-
Davido
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Turbotryk
tak til Thomas Og Karsten ... så må jeg jo bare køre med en 0,3 til 0,4 bars tryk så må det være det:-D

DEO
-
Per Mai
- Junior Medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Turbotryk
Hej Davido.
Thomas har i det store hele ret og der er mange faktorer der spiller ind, som ladetemperatur, turboens effektivitet, trykfald i intercooleren mv.
Nogle motorer får en større momentforøgelse ved lave omdr end der teoretisk stilles i udsigt, fordi der er et større eller mindre backdraft ved indsugningsventilerne. En del af indsugningsluften blæses tilbage ved lave omdr og giver et dårligt moment. Dette kurerer en turbo eller kompressor hvis den rigtige størrelse er valgt.
Det "rigtige" tryk for en given motor kan variere en del, men uden at vide hvilken motor du vil tune på, er det svært at sige noget konkret. Men generelt er det klogt at starte ved 0,25 bar og se hvad der sker. Når jeg kører et nymonteret anlæg ind på rullefeltet, starter jeg med at åbne wastegaten helt. Det giver et billede af hvad der skal gøres og om wastegaten er i stand til at regulere uden overboost.
Mvh. Per.
Thomas har i det store hele ret og der er mange faktorer der spiller ind, som ladetemperatur, turboens effektivitet, trykfald i intercooleren mv.
Nogle motorer får en større momentforøgelse ved lave omdr end der teoretisk stilles i udsigt, fordi der er et større eller mindre backdraft ved indsugningsventilerne. En del af indsugningsluften blæses tilbage ved lave omdr og giver et dårligt moment. Dette kurerer en turbo eller kompressor hvis den rigtige størrelse er valgt.
Det "rigtige" tryk for en given motor kan variere en del, men uden at vide hvilken motor du vil tune på, er det svært at sige noget konkret. Men generelt er det klogt at starte ved 0,25 bar og se hvad der sker. Når jeg kører et nymonteret anlæg ind på rullefeltet, starter jeg med at åbne wastegaten helt. Det giver et billede af hvad der skal gøres og om wastegaten er i stand til at regulere uden overboost.
Mvh. Per.
Per,
www.scantune.dk
www.scantune.dk
-
Davido
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
-
Davido
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Turbotryk
Hvordan er det lige man stiller på ladetrykket på turboen????(jeg er ikke den vilde mekaniker):-D
DEO
-
Jan
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Turbotryk
HEJ DAVIDO,
LAD VÆRE MED SELV AT INDSTILLE TRYK,BENZIN OG LUFT SELV, KØR OP TIL NOKKEN I ÅRS
HAN HAR CHECK PÅ DET.
HVIS DU FÅR FOR MEGET LUFT, BRÆNDER DU HUL I STEMPLERNE.
VH JAN
LAD VÆRE MED SELV AT INDSTILLE TRYK,BENZIN OG LUFT SELV, KØR OP TIL NOKKEN I ÅRS
HAN HAR CHECK PÅ DET.
HVIS DU FÅR FOR MEGET LUFT, BRÆNDER DU HUL I STEMPLERNE.
VH JAN
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
BMW E39 540i