Hjælp en amatør med 316i Comp.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
søren
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Hjælp en amatør med 316i Comp.

#1 Indlæg af søren »

Hej
Jeg er en total amatør (motormæsigt)og vil høre om nogen har forslag til hvordan jeg forholdsvis billigt og lovligt kan få de 102HK i min BMW 316i comp. fra 1996 til at blive til en 130-140 stykker...:-|
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#2 Indlæg af Jan »

En 318is motor....
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Brugeravatar
søren
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#3 Indlæg af søren »

Det er ulovligt siger BWMspecialisten...
Per Mai
Junior Medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#4 Indlæg af Per Mai »

Du kunne kigge dig om efter en brugt rotrex eller albrex kompressor. Jeg har brugte SC16 kompressorer liggende, men de kan kun bruges, hvis der ikke er aircondition monteret.
Krill
Medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#5 Indlæg af Krill »

Hej Per. Du ville vel ikke være interesseret i at bytte en SC16 kompressor med en SC12???? Den fejler absolut intet, men er der ikke noget med SC16 giver et højere tryk. Den skal sidde på en Golf 3 1,8, vil jeg så kunne bruge de samme ophæng??
\Krill
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#6 Indlæg af Jan »

kompressor er jo også ulovligt. Inde for de lovlige grænser er der ik meget at gøre. Du kan dog skifte knaster, men så forsvinder det sølle bundtræk du har i forvejen.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#7 Indlæg af Jan »

hej søren.

ja et problem du har der, t+s regler siger godt nok, at du må monterer turbo og kompressor, under 20% effektstigning, men biler efter 1988, er underlagt strenge regler, med co2 udslip, 2 lette muligheder har du.
1 monter en eks garret t25 ( passer i ar til din 1600 ) du kan uden problemmer
hæve effekten til mellem 130-150 hk ( alt efter dyser og benzin indsprøtning )

til syn: du kan satse på at de er flinke, og bare tage ventilen til wastegate helt af
( 0 bar tryk ) samme som standart også co2, eller på den sikre side afmonterer
hele skidtet, og monterer det efter syn igen.

det samme med kompressor, den er bare sværer at på og afmonterer.

vh jan ( kører selv bmw turbo )
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Brugeravatar
søren
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#8 Indlæg af søren »

Hej Jan

Hvis jeg monterer den t25 turbo ( Er det nemt? ) er det så omfattet af 20% reglen?

Det du siger ellers er, at hvis man er heldig går den gennem syn?

Søren
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#9 Indlæg af Jan »

hej søren.

ja forholdsvis nemt, at monterer en turbo, bare husk, hvis du vil kører med mere
end ca .5 bar, skal du sænke comp.

nej ingen 20% regel, men dit co2 udslip ryger lidt i vejret, så den hænger på, om
synshallen vil godtage dit øget udslip.

det bedste er at gemmme dit gammle forrør og manifold, og afmonterer turboen
før syn, ( kan gøres på ca 1 time )

husk at få den kørt ind på et rullefeldt, ellers går der nemt, ventiler og toppakning.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Brugeravatar
søren
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Hjælp en amatør med 316i Comp.

#10 Indlæg af søren »

Du øh... Per ( Mai )

de kompressorer du talte om, hvad skal det koste og hvad kan det give mig af HK?

p.s. Jeg har ikke installeret aircon.
Besvar