Forstærke gearkasse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Forstærke gearkasse

#1 Indlæg af Jan »

Min omdr. begrænser slår til ved 7400 omdr. Hvor mange flere omdr. kan std. gearkassen holde til?? Er der nogen grund regel for det??
Er det muligt at forstærke sin gearkasse til at holde til flere omdr.???
Jeg ved at min krumtap kan holde til 10.000omdr. men hvad med resten.......Kan man nøjes med at afbalancere motoren eller skal plejlstænger og stempler være specielle for at holde til højere omdr.??
Jeg har dog ingen planer om 10.000omdr. men ca. 9000omdr.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
brian 306gti med spjældh

Re: Forstærke gearkasse

#2 Indlæg af brian 306gti med spjældh »

hviken bil er det,hydraliske løftere kan max klare 7800omd.
9000 omd så skal du have mekaniske løftere og du skal være sikker på afstand mellem top og stempel,en normal motor kan ikke klare 9000 omd.gearkassen ville jeg ikke mene skulle blive et problem selvfølgelig kommer det an på hvilken bil du har
mvh Brian
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Forstærke gearkasse

#3 Indlæg af Jan »

Det er en BMW E30 M3
Den må være med mekaniske løftere for i DTM har de kørt op til ihvertfald 10.000omdr.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
brian 306gti med spjældh

Re: Forstærke gearkasse

#4 Indlæg af brian 306gti med spjældh »

Ja men til race skifter de normalt løfterne ud,selv om det er en m3 er det ikke sikkert at den har mekaniske løftere for det bruger man normalt ikke på standard biler,så har du ikke mekaniske løftere kan du glemme alt om de omdrejninger,men løfterne kan skiftes forholdvis nemt,desunden kører de med bearbejede stempler
for højere ventilløft og højere stempelhastighed,har du ikke bearbejdede stempler risikere du at stemplerne rammer ventilerne ved de høje omdrejninger
Brian
stefan

Re: Forstærke gearkasse

#5 Indlæg af stefan »

Er der smedestempler i sådan en racer, med almindelige stempler skal du være opmærksom på stempelhastigheden (max 25 m/s mener jeg)
Kristian T

Re: Forstærke gearkasse

#6 Indlæg af Kristian T »

Honda er med mekaniske løftere i deres v-tec motorer. Min egen tager 8500 omdr. standard og med en Mugen Styrebox kan de komme op på ca. 9500.
Ved godt det ikke hjælper dig Jan! Bare lige en lille side kommentar..

/Kristian T
HypHest

Re: Forstærke gearkasse

#7 Indlæg af HypHest »

Nu er Honda jo også en lidt anden kvalli.. :-P
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Forstærke gearkasse

#8 Indlæg af Jan »

http://e30m3therealm3.com/diagrams/s14-10.jpg
Sådan her ser ventil systemet ud
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Forstærke gearkasse

#9 Indlæg af Jan »

BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Forstærke gearkasse

#10 Indlæg af Jan »

BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Besvar