Side 1 af 2
Stemplet til turbo
: 16 aug 2002, 19:19
af Mike Nørskov
En af vennerne vil montere turbo på hans lille polo gt og i den sammenhæng snakkede vi om at sænke kompresion lidt til omkring 8.5 - 9.0. Det er et low-budget projekt så der er ikke penge til at købe nye smede stempler. Planen var at tage de gamle og dreje lidt af dem men hvordan finder man ud af hvor meget der skal af og hvordan gøres det??
Re: Stemplet til turbo
: 16 aug 2002, 22:40
af chr.lunde
lasse har her på siden en "regnemaskine"
der kan du finde din kompression forhold
jeg har selv drejet af mine stempler og det er sku leth:-P
op i en drejebænk måleur på 1mm af sådan
bil sierra dohc komp. 10,3-1
1 mm af
komp. nu er 9,2-1
mvh chr.lunde
Re: Stemplet til turbo
: 17 aug 2002, 09:40
af Mike Nørskov
Det vil sige at der skal det samme af stemplerne som hvis man brugte en størrer toppakning. Stemplerne er jo hule i midten det kan man jo ikke rigtigt dreje af.
Re: Stemplet til turbo
: 17 aug 2002, 10:35
af jens
Hvordan spænder du stemplerne op i en drejebænk? uden at lave mærker de er jo koniske så de bærer kun på en krilli mm.
Re: Stemplet til turbo
: 17 aug 2002, 19:36
af bliksen
Det er ikke så besværligt, du drejer jo bare din kløer ud, så de har samme konisitet som stemplet:-)
Re: Stemplet til turbo
: 18 aug 2002, 15:52
af Claus A
Lad være med at spænde på stemplet, det bliver
nemt deformeret.
Sæt krydspinden i stemplet incl. låse.
Brug en strop f.eks. fra en billig lastesurring
og før den igennem spindelboringen og omkring krydspinden.
Lav en improviseret spændeanordning evt. af spænderen
fra lastesurringen på den modsatte side af spindlen.
Justér kløerne i centrerpatronen så de akkurat styrer
stemplet. Lad være med at dreje med for stor spåndybde
og tilspænding.
Mvh
Claus A
Lige en måde til
: 18 aug 2002, 21:22
af LasseW
I kan også dreje klørene ud så de kun spænder på den masive del af stemplet og ikke på skørterne. Bare ret stemplerne op med et ur.
mvh Lasse
Re: Stemplet til turbo
: 19 aug 2002, 21:54
af chr.lunde
det tog mig ca 30min
så var alle 4 stempler drejet
jeg tog et par bløde klør drejet dem ud.
kryspinden sider stædig på stemplet.klude omkring kryspinden så den løber inde i patronen
og måle ur på 1mm af
mvh lunde
Re: Stemplet til turbo
: 22 aug 2002, 03:38
af Kim A
Hvad hulen Jens ! bevæger du dig også her ???
Skal du ikke snart have en Opel igen ?
Vi må slå hovederne sammen en dag..

Kim.
Re: Stemplet til turbo
: 23 aug 2002, 19:25
af jesper
vil lige understrege at af stempler der i forevejen ikke er lavet til tryk ikke er den mest holdbare løsning
