Stemplet til turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mike Nørskov

Stemplet til turbo

#1 Indlæg af Mike Nørskov »

En af vennerne vil montere turbo på hans lille polo gt og i den sammenhæng snakkede vi om at sænke kompresion lidt til omkring 8.5 - 9.0. Det er et low-budget projekt så der er ikke penge til at købe nye smede stempler. Planen var at tage de gamle og dreje lidt af dem men hvordan finder man ud af hvor meget der skal af og hvordan gøres det??
chr.lunde
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn Odense

Re: Stemplet til turbo

#2 Indlæg af chr.lunde »

lasse har her på siden en "regnemaskine"
der kan du finde din kompression forhold

jeg har selv drejet af mine stempler og det er sku leth:-P
op i en drejebænk måleur på 1mm af sådan

bil sierra dohc komp. 10,3-1
1 mm af
komp. nu er 9,2-1

mvh chr.lunde
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO
Mike Nørskov

Re: Stemplet til turbo

#3 Indlæg af Mike Nørskov »

Det vil sige at der skal det samme af stemplerne som hvis man brugte en størrer toppakning. Stemplerne er jo hule i midten det kan man jo ikke rigtigt dreje af.
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Stemplet til turbo

#4 Indlæg af jens »

Hvordan spænder du stemplerne op i en drejebænk? uden at lave mærker de er jo koniske så de bærer kun på en krilli mm.
bliksen
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: køge

Re: Stemplet til turbo

#5 Indlæg af bliksen »

Det er ikke så besværligt, du drejer jo bare din kløer ud, så de har samme konisitet som stemplet:-)
martin arrild
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: Stemplet til turbo

#6 Indlæg af Claus A »

Lad være med at spænde på stemplet, det bliver
nemt deformeret.

Sæt krydspinden i stemplet incl. låse.
Brug en strop f.eks. fra en billig lastesurring
og før den igennem spindelboringen og omkring krydspinden.
Lav en improviseret spændeanordning evt. af spænderen
fra lastesurringen på den modsatte side af spindlen.
Justér kløerne i centrerpatronen så de akkurat styrer
stemplet. Lad være med at dreje med for stor spåndybde
og tilspænding.
Mvh
Claus A
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Lige en måde til

#7 Indlæg af LasseW »

I kan også dreje klørene ud så de kun spænder på den masive del af stemplet og ikke på skørterne. Bare ret stemplerne op med et ur.

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
chr.lunde
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn Odense

Re: Stemplet til turbo

#8 Indlæg af chr.lunde »

det tog mig ca 30min
så var alle 4 stempler drejet
jeg tog et par bløde klør drejet dem ud.
kryspinden sider stædig på stemplet.klude omkring kryspinden så den løber inde i patronen
og måle ur på 1mm af

mvh lunde
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO
Kim A

Re: Stemplet til turbo

#9 Indlæg af Kim A »

Hvad hulen Jens ! bevæger du dig også her ???

Skal du ikke snart have en Opel igen ?
Vi må slå hovederne sammen en dag.. :-)

Kim.
jesper
Medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: ålborg

Re: Stemplet til turbo

#10 Indlæg af jesper »

vil lige understrege at af stempler der i forevejen ikke er lavet til tryk ikke er den mest holdbare løsning :-|
bmw E30 325i bi turbo
Besvar