Stemplet til turbo
Redaktør: Moderatorer
-
Mike Nørskov
Stemplet til turbo
En af vennerne vil montere turbo på hans lille polo gt og i den sammenhæng snakkede vi om at sænke kompresion lidt til omkring 8.5 - 9.0. Det er et low-budget projekt så der er ikke penge til at købe nye smede stempler. Planen var at tage de gamle og dreje lidt af dem men hvordan finder man ud af hvor meget der skal af og hvordan gøres det??
-
chr.lunde
- Senior Medlem
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn Odense
Re: Stemplet til turbo
lasse har her på siden en "regnemaskine"
der kan du finde din kompression forhold
jeg har selv drejet af mine stempler og det er sku leth:-P
op i en drejebænk måleur på 1mm af sådan
bil sierra dohc komp. 10,3-1
1 mm af
komp. nu er 9,2-1
mvh chr.lunde
der kan du finde din kompression forhold
jeg har selv drejet af mine stempler og det er sku leth:-P
op i en drejebænk måleur på 1mm af sådan
bil sierra dohc komp. 10,3-1
1 mm af
komp. nu er 9,2-1
mvh chr.lunde
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO
Ford SIERRA TURBO
-
Mike Nørskov
Re: Stemplet til turbo
Det vil sige at der skal det samme af stemplerne som hvis man brugte en størrer toppakning. Stemplerne er jo hule i midten det kan man jo ikke rigtigt dreje af.
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Re: Stemplet til turbo
Hvordan spænder du stemplerne op i en drejebænk? uden at lave mærker de er jo koniske så de bærer kun på en krilli mm.
-
bliksen
- Medlem
- Indlæg: 207
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: køge
Re: Stemplet til turbo
Det er ikke så besværligt, du drejer jo bare din kløer ud, så de har samme konisitet som stemplet:-)
martin arrild
-
Claus A
- Medlem
- Indlæg: 168
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37
Re: Stemplet til turbo
Lad være med at spænde på stemplet, det bliver
nemt deformeret.
Sæt krydspinden i stemplet incl. låse.
Brug en strop f.eks. fra en billig lastesurring
og før den igennem spindelboringen og omkring krydspinden.
Lav en improviseret spændeanordning evt. af spænderen
fra lastesurringen på den modsatte side af spindlen.
Justér kløerne i centrerpatronen så de akkurat styrer
stemplet. Lad være med at dreje med for stor spåndybde
og tilspænding.
Mvh
Claus A
nemt deformeret.
Sæt krydspinden i stemplet incl. låse.
Brug en strop f.eks. fra en billig lastesurring
og før den igennem spindelboringen og omkring krydspinden.
Lav en improviseret spændeanordning evt. af spænderen
fra lastesurringen på den modsatte side af spindlen.
Justér kløerne i centrerpatronen så de akkurat styrer
stemplet. Lad være med at dreje med for stor spåndybde
og tilspænding.
Mvh
Claus A
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Lige en måde til
I kan også dreje klørene ud så de kun spænder på den masive del af stemplet og ikke på skørterne. Bare ret stemplerne op med et ur.
mvh Lasse
mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
-
chr.lunde
- Senior Medlem
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn Odense
Re: Stemplet til turbo
det tog mig ca 30min
så var alle 4 stempler drejet
jeg tog et par bløde klør drejet dem ud.
kryspinden sider stædig på stemplet.klude omkring kryspinden så den løber inde i patronen
og måle ur på 1mm af
mvh lunde
så var alle 4 stempler drejet
jeg tog et par bløde klør drejet dem ud.
kryspinden sider stædig på stemplet.klude omkring kryspinden så den løber inde i patronen
og måle ur på 1mm af
mvh lunde
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO
Ford SIERRA TURBO
-
Kim A
Re: Stemplet til turbo
Hvad hulen Jens ! bevæger du dig også her ???
Skal du ikke snart have en Opel igen ?
Vi må slå hovederne sammen en dag..
Kim.
Skal du ikke snart have en Opel igen ?
Vi må slå hovederne sammen en dag..
Kim.
-
jesper
- Medlem
- Indlæg: 154
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: ålborg
Re: Stemplet til turbo
vil lige understrege at af stempler der i forevejen ikke er lavet til tryk ikke er den mest holdbare løsning 
bmw E30 325i bi turbo