Side 1 af 3
turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 31 aug 2015, 08:50
af Lars E
Er der noget jeg har misforstået i alle disse år omkring udstødnings gas og temperatur.
Vil man ikke holde gassen så varm som muligt for at få hurtigere spool op tid???
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 31 aug 2015, 09:42
af John Sahl
Grunden til at der benyttes turbo på nye biler, er jo oftest pga downsizing af motoren, og overholdelse af de stadigt strammere regler omkring forurening, så turboernes hurtigere spoolup er vel oftest baseret på valg af en lille turbo som matcher netop de ønsker?
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 31 aug 2015, 09:50
af Lars E
Har fundet ud af det er en skrive fejl.
I dette tilfælde er det i ikke fordi at det er en lille øko motor der skal have lidt flere heste.
Det er den nye Civic Type R. 2,0 VTEC Turbo. 2L, 310Hk. 400Nm. fra 2500-3800 Omdr.
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 31 aug 2015, 20:24
af Runesm
Ny toyota 1,2 turbo motor er med manifolden støbt inden i topstykket også for at få kølet udstødningsgassen, og så en SUPER lille turbo som giver 180nm fra 1800 til ca 4000omdr.
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 15:19
af bent0212
Jeg er på samme vogn som Lars.
Udstødningsgasserne skal være så varme som turboen kan holde til, da gasserne fylder mere når de er varme.
Har hørt flere udtale at det er varmen turboen kører på og det mener jeg godt man kan sige ved korrekt dimensionering.
Er manifolden behandlet med ikke varmeledende materiale så kun den nødvendige varme forsvinder?
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 18:57
af Mads B (dk)
VAG 1.4 tsi køre også med vandkølet manifold.... mon ikke de store fabrikanter ved hvad det drejer sig om

Samsung S5
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 19:05
af K-FINN
At de køler det, har sikkert noget med emmision og gøre, det hurtige spol , sørger vnt for.
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 19:38
af Mads B (dk)
Der er ikke vnt på den der sidder på min 2015 1.4 tsi.... men de dimensionere vel bare turboen efter lavere flow pga lavere temperatur.... koldere luft har højere densitet og må "slå" hårdere til turbinen som er mindre og lettere end tidligere modeller..... måske
Samsung S5
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 19:59
af Mads B (dk)

Samsung S5
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 19:59
af Mads B (dk)

Samsung S5